3 september 2025

ABN AMRO: ‘Achterstallig onderhoud infrastructuur eist zijn tol’

De Nederlandse infrastructuur, waaronder snelwegen, sluizen en bruggen, kampt al jaren met achterstallig onderhoud. Intussen komen de inkomsten uit brandstofaccijnzen onder druk doordat de automobilist steeds minder tankt. Dat blijkt uit een nieuwe analyse van het economisch bureau van ABN AMRO.

De grote middenpartijen GroenLinks-PvdA, CDA, VVD en D66 sturen aan op de introductie van een kilometerheffing of spitsheffing. Specifiek zou de volgende coalitie kunnen kiezen voor tolheffing, dat belangrijke voordelen biedt. Zo zou de overheid door middel van tolheffing institutioneel kapitaal kunnen aantrekken, zodat de staatsschuld behapbaar blijft.

Volkeraksluizen

Een van de voorbeelden waar het achterstallig onderhoud merkbaar is, zijn de Volkeraksluizen. “Dankzij de Volkeraksluizen kunnen binnenvaartschepen de Volkerakdam passeren, en zo gebruik maken van de belangrijke binnenvaartroutes tussen Amsterdam en Duitsland, en Antwerpen en Duitsland. Jaarlijks passeren circa 150.000 vrachtschepen de Volkeraksluizen. Normaliter zijn de sluizen dag en nacht in gebruik, maar sinds deze zomer zijn de sluizen
tussen 22.00 en 6.00 uur gestremd. Ook is de Jachtensluis door slijtage aan een sluisdeur maar beperkt inzetbaar, waardoor de vrachtvaart geen gebruik van de sluis kan maken”, schrijven de onderzoekers van ABN AMRO.

Hoofdtransportas

Een tweede voorbeeld dat de logistiek in de Metropoolregio Amsterdam raakt, is de zogenoemde Hoofdtransportas, een term voor de belangrijkste vaarwegen van de havens van Amsterdam en Rotterdam naar Duitsland en België. Ook daar heeft de binnenvaart door achterstallig onderhoud te maken met vertragingen. In 2024 passeerde slechts 64 procent van de schepen er binnen de normtijd, ver onder de streefwaarde van 85 procent.

Share