Attentie! Nieuw meldsysteem voor truckers met actuele parkeer- en wachtlocaties

Vrachtvervoerders met bestemming Amsterdam Airport Schiphol of de haven van Amsterdam krijgen vanaf deze week een melding over veilige wachtplekken als ze nog niet kunnen laden of lossen. Van twee parkeer- en wachtlocaties worden de faciliteiten, ligging en kortste route ernaartoe getoond aan de truckers in de app van Truckmeister. Door de chauffeurs de weg te wijzen hoeven ze minder te zoeken en niet te wachten op de openbare weg. Het gaat om een initiatief van CTC Amsterdam Westkant, dat zich in de Metropoolregio Amsterdam richt op het realiseren van slimme mobiliteitsdiensten voor de logistiek, samen met Amsterdam Airport Schiphol, Port of Amsterdam en transporteur Wallenborn.

De chauffeurs krijgen informatie over De Heining aan de Westpoortweg in het Amsterdamse havengebied en Truckparking 3 (TP3) aan de Folkstoneweg in Schiphol-Zuidoost. In en rond deze vervoersknooppunten is het 24/7 een komen en gaan van trucks. Chauffeurs die er de weg niet kennen, zoeken soms onnodig lang naar een plek om te wachten. Janneke Nijsing van CTC Amsterdam Westkant: “In de app ontsluit Be-Mobile de informatie over de truckparkeerlocaties selectief; alleen vrachtwagens in de directe omgeving krijgen de melding.” Transporteur Wallenborn gaat de app als eerste testen. Dennis Smit: “We hopen dat we beter inzicht krijgen in de beschikbaarheid van parkeerlocaties. En hopelijk kunnen we in de toekomst zelfs vooraf een wachtplek reserveren.”

Tekst loopt door onder foto

wachtlocaties truckers

Minder wachten op de openbare weg, minder CO2-uitstoot

Vrachtwagens met bestemming haven van Amsterdam krijgen al op de toegangswegen data over de locatie, de kortste route naar De Heining en de voorzieningen ter plaatse. Joost Zuidema van Port of Amsterdam: “Minder wachtende vrachtwagens op de openbare weg betekent minder CO2-uitstoot en minder congestie op de wegen in het havengebied.” Vrachtwagens voor de luchthaven krijgen daarnaast inzicht in het actuele aanbod van parkeerplaatsen; ze weten vooraf of ze op TP3 terecht kunnen. Erik Felëus, smart building
developer van Schiphol Commercial: “Amsterdam Airport Schiphol werkt mede door digitalisering volop aan de bereikbaarheid van de vrachtgebouwen, kantoren en hotels. We stimuleren hiermee truckers die vroeg arriveren, om gebruik te maken van TP3 zodat zij niet onnodig op de rijbaan gaan staan bij hun eindbestemming.”

Nieuwe stap naar meer slimme mobiliteit

Het digitaal ontsluiten van parkeer- en wachtlocaties is één van de in-truck toepassingen die vallen onder het landelijke programma Connected Transport Corridors (CTC). Het programma richt zich op het verbeteren van de doorstroming, verkeersveiligheid en leefbaarheid door de toepassing van slimme mobiliteitsoplossingen. CTC Amsterdam Westkant onderzoekt dit jaar hoe de data landelijk en schaalbaar beschikbaar kunnen komen. Juridische vraagstukken rond databeheer worden hierin meegenomen. Ook kijkt CTC Amsterdam Westkant samen met de logistiek wat in de toekomst verder mogelijk is, bijvoorbeeld het reserveren van een parkeer- of wachtlocatie. Janneke Nijsing: “We hopen vanaf 2022 te kunnen opschalen en dat andere partijen het stokje overnemen met de ontwikkeling van weer nieuwe toepassingen, bijvoorbeeld voor het in beeld brengen van laad- en losruimte ín een stad.”

Meer informatie over de wachtlocaties voor truckers

Neem voor vragen via e-mail contact op met Janneke Nijsing, programmamanager CTC Amsterdam Westkant of via telefoon +31 6 22794091.

truckers wachtlocatie
 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.