regeerakkoord metropoolregio amsterdam

Cijfers vrachtvervoer overwegend positief

 

De vrachtvolumes in Nederland groeien en dat is vooral te danken aan verbetering van de binnenlandse markt. Wegvervoerders profiteren. De groei van zeevracht daarentegen vlakt naar verwachting af en de luchtvrachtvolumes dalen. Dat blijkt uit de jongste editie van ‘Stand van Transport’ van ABN AMRO.

 

Amsterdam Airport Schiphol maakte onlangs al bekend dat er minder vracht via de Amsterdamse luchthaven was vervoerd in de eerste zes maanden van dit jaar, namelijk 784,567 ton. Dat betekent een daling van 2.1% vergeleken met dezelfde periode in 2014. De net aangetreden nieuwe directeur van Schiphol Cargo, Jonas van Stekelenburg blijft positief: “Het is teleurstellend dat we in 2015 nog geen groei hebben gerealiseerd. Toch is het tonnage hoger dan we hadden kunnen verwachten gezien de afkoeling van onze grootste markt, China. En de zwakke Russische economie heeft gevolgen voor een van onze grootste afzetmarkten voor bloemen. Zo liep de export rond Valentijnsdag en andere feestdagen waarop mensen in Rusland bloemen schenken, terug.”

 

Van Stekelenburg wees er ook op dat de groei van het tonnage in de eerste helft van vorig jaar bijzonder sterk was met 7,2%. Volgens hem ligt het tonnage voor dezelfde periode dit jaar nog steeds 6,5% boven dat in 2013. “Onze voortdurende drive om te innoveren en processen op Schiphol te verbeteren én onze inzet voor het ontwikkelen van nieuwe handelsstromen en verticale clusters, zullen ons blijven beschermen tegen de effecten van vertragingen in economische groei.”

 

Stand van zaken ABN AMRO

Ook ABN AMRO wijst op de ontwikkelingen in het luchtvrachtvervoer. “Een daling voor de vijfde maand op rij. Zowel uitgaande als binnenkomende vrachtstromen zijn gedaald.” Volgens de onderzoekers laten de cijfers per modaliteit een sterk wisselend beeld zien, maar zijn ze voor Nederland vooralsnog positief.

 

Vooral modaliteiten gericht op het binnenland en de Eurozone laten volumegroei zien, zoals weg- en spoorvervoer. De scherpere afkoeling van de Chinese economie heeft vooralsnog geen invloed op de sector Transport in Nederland. De ondernemers zijn positiever over het economisch klimaat en ook de tarieven laten een gunstig beeld zien.

Tot slot is er goed nieuws van het faillissementenfront: “Het aantal faillissementen is in de eerste zeven maanden met 24% gedaald.” Nederland is bijna weer terug op het niveau van voor de crisis.

 

Bron: Anke Hoets.

Foto: Grondal.nl

Geef een antwoord