12 juni 2025

Connected Transport: ‘Slimme verkeerslichten goed voor vrachtwagen, chauffeur en milieu’

connected transport

Connected Transport (CT) Amsterdam Logistics rondt een aantal deelprojecten af. Zo is er onder meer onderzoek gedaan naar de toepassing van de eyetracking-bril in het wegtransport. In vier artikelen praten we je bij over wat er is bereikt binnen het CT-project en hoe we verder gaan. Allereerst de resultaatmeting van de proef waarmee het allemaal begon: de installatie van slimme verkeerslichten op drie veelgebruikte logistieke routes rond Schiphol en Royal FloraHolland.

Tekst: Anke Hoets.

De proef met de slimme verkeerslichten vorig jaar was onderdeel van de samen leren-fase van CT Amsterdam Logistics. Hierin werd in de praktijk getest wat de functionaliteit en opbrengsten waren van iVRI’s. Op de provinciale wegen N201, N231 en N232 deden 150 tot 200 vrachtwagens mee aan een proef met 11 ‘slimme verkeerslichten’ (iVRI’s). Vanaf 500 meter van deze verkeerslichten stuurden de boordcomputers in de trucks automatisch een verzoek om prioriteit te krijgen. De iVRI’s gaven vervolgens eerder of vaker groen, afhankelijk van het actuele verkeersbeeld zoals doorstroming en overige verkeersdeelnemers.

Bekijk hoe slimme verkeerslichten werken (tekst loopt door onder video):

Laagdrempelig en geanonimiseerd

Dit onderzoek werd uitgevoerd met alleen voor de wegbeheerder (provincie) beschikbare data. Hiermee werd mogelijk om op kruispuntenniveau de effecten van de slimme toepassingen te meten. Het voordeel van deze aanpak? Hij is relatief laagdrempelig voor wegbeheerders en data zijn volledig geanonimiseerd.

Resultaten

Deelnemers waren voertuigen van vijf transportbedrijven: CTS Group, DJ Middelkoop, Dobbe Transport, John Pronk en Getru. Uit een effectmeting van Provincie Noord-Holland en CT Amsterdam Logistics blijkt dat het aantal stops van de deelnemende vrachtwagens met vijf procent was afgenomen. En minder vaak stoppen en optrekken scheelt niet alleen tijd en geld, het is ook beter voor de doorstroming en voor het milieu. Lees hier meer over de resultaten in het volledige onderzoek.

Eyetracking-bril

CT Amsterdam Logistics kijkt naar nieuwe mogelijkheden voor digitalisering voor de begeleiding van chauffeurs en meer veiligheid. Basis hiervoor was een enquete waaruit bleek dat aandacht nodig was voor de effecten van digitale informatievoorziening op de chauffeur. Bijvoorbeeld, hoe de informatie bij de chauffeur werd getoond en in hoeverre dit invloed had op het rij- en kijkgedrag van de chauffeur? Hier gaan we op in in ons artikel over de proef met de eyetracking-bril.

Samenwerken aan de bereikbaarheid door datadelen
Binnen Connected Transport Amsterdam Logistics werken wegbeheerders, overheden en bedrijven samen aan de bereikbaarheid, duurzaamheid en veiligheid van de logistieke sector in de MRA door het delen van data. Meer informatie hierover op
www.amsterdamlogistics.nl.

Lees ook:

Wat kan de eyetracking-bril betekenen in het wegvervoer?

 

Share