Internationaal bezoek in Smart Logistics Hub

 

E-commerce is wereldwijd booming business wat ook betekent dat steden over de hele wereld dezelfde problemen ervaren in de stadslogistiek. Om meer te leren over logistieke problemen kwamen Parijse studenten naar de Smart Logistics Hub, volgens hun dé plek om logistieke innovaties te ontdekken. Wat blijkt, de stadslogistiek problematiek is eigenlijk een Europees probleem maar de oplossingen zijn locatiegebonden.

 

E-commerce is onmisbaar

Na een omweg via DHL kwamen de Urban Engineering studenten van de École des Ingénieurs de la Ville de Paris (EIVP) terecht aan de andere kant van Schiphol bij de Smart Logistics Hub. Hier stonden studenten van het Kennislab voor Urbanisme hun op te wachten om over de verschillen en overeenkomsten tussen Parijs en Amsterdam te discussiëren. ”žStadslogistiek is zo’n complex probleem dat we eigenlijk niet weten waar we moeten beginnen. Daarom willen we beginnen bij iets waar bijna iedereen ervaring mee heeft, e-commerce”, legde Franse student André Santanna uit. ”žWat is volgens jullie de grootste bottleneck in de stadslogistiek?”


Bundeling krachten

Tijdens vorige sessies van de Smart Logistics Hub openingsweek kwam al naar boven dat logistieke bedrijven niet openstaan voor samenwerking. Er is veel dedicated delivery en weinig bundeling van goederen wat eigenlijk veel ritten zou kunnen besparen. Sommige webshops zijn juist wel gericht op bundelen, bijvoorbeeld de webshop van modewalhalla de 9 straatjes in Amsterdam. Apart zou een webshop met bijbehorende bezorging een te grote kostenpost zijn voor de individuele winkels maar samen kan het wel.

 

Locatiespecifieke verschillen
De verschillen in stadslogistiek tussen Amsterdam en Parijs zijn vooral bepaald door de verschillen in fysieke ruimte. Zo vroeg in Amsterdam de historische grachtengordel met kleine straten om een nieuwe oplossing voor last-mile logistics en werd die ook gevonden in het groene vervoer via diezelfde grachten. Maar dat is geen optie in Parijs. Wel een optie is bijvoorbeeld de DHL-pakketboot, misschien wordt het tijd dat er ook een DHL-pakketboot over de Seine gaat varen. Ook de Nederlandse fietscultuur creëert verschillen. Initiatieven zoals Bubblepost (wellicht een Belgisch bedrijf) en Deliver2Day passen beter bij Amsterdam dan bij Parijs vanwege de bestaande infrastructuur. Een kansrijke Nederlandse ontwikkeling zijn de supermarkt webshops, de webshops gebonden aan een fysieke keten zoals Albert Heijn en de volledig digitale supermarkten zoals PICNIC. In Nederland is er altijd een supermarkt om de hoek maar in Frankrijk zijn er meer megastores buiten de stad. E-commerce overbrugt de afstand tussen thuis en supermarkt en staat daarmee nog sterker in Frankrijk dan in Nederland.

 

High-pressure innovatie wedstrijd

Na de uitwisseling van ideeën was het tijd voor een korte innovatiewedstrijd. In een half uur moesten drie groepen van Nederlandse en Franse studenten een logistiek concept bedenken en in een drie minuten pitch presenteren aan een jury. Het doel was om de lessen uit Parijs en Amsterdam te combineren tot een logistiek superidee dat internationaal van toepassing is. De uiteindelijke winnaar was het minst technologische voorstel dat het beste aansloot op het consumentengedrag. Juryleden Jan-Willem Wesselink van Kennislab voor Urbanisme en Birgit Hendriks van Binnenstad Service leggen uit waarom: ”žAan technologische ideeën een overvloed maar ze floppen omdat er niet genoeg gedacht wordt vanuit de mens. Uiteindelijk is e-commerce een dienst voor de klant dus moet een innovatie ook de samenwerking en steun van consumenten verdienen.”

 

Auteur: Abigail Gerrits.

Geef een antwoord