1 januari 1970

Luchtvrachtsector juicht minder krimp Schiphol toe, vreest toch voor eigen positie

krimp schiphol

Het is goed om te zien dat minister Barry Madlener realistischer kijkt naar uitdagingen en oplossingen voor de luchtvaart in Nederland en daarmee ook naar de input die de sector eerder dit jaar heeft geleverd in haar 10-commitment-plan. We zullen immers samen moeten werken aan een duurzame toekomst voor de luchtvaart in Nederland door de inzet van stillere en schonere toestellen en innovaties op het gebied van brandstoffen, techniek en procedures.

Bron: ACN.

De positie van Schiphol als luchtvrachthub staat al jaren onder druk en onderzoeken laten zien dat krimp van het aantal slots een relatief grotere impact heeft op de luchtvrachtketen dan op het passagiersvervoer.

afhameren digitaal vooraanmelden
Maarten van As

Vrachtvervoer heeft een grote toegevoegde waarde voor Nederland (ongeveeer 25% van de totale toegevoegde waarde van de luchthaven) omdat het belangrijk is voor in Nederland gevestigde bedrijven met een internationale waardenketen.

Vestigingsklimaat en luchtvracht onder druk

Krimp van het aantal slots op Schiphol zónder mitigerende maatregelen voor de luchtvrachtfunctie van de luchthaven schaadt daarmee het vestigingsklimaat voor bedrijven en de Nederlandse economie.

Met de krimp die nu wordt voorgesteld worden de beleidsdoelen van het ministerie met betrekking tot geluidsreductie ruim behaald.

Maar de krimp, en met name de krimp van het aantal nachtslots, zal de luchtvracht flink raken. En daarmee (productie)bedrijven in Nederland die van de luchtvrachtketen gebruik maken. Een aantal belangrijke vluchten uit het Verre Oosten komt hier in de nacht aan en ook voor integrators is de nacht belangrijk voor hun (24-uurs) express-product.

Wij roepen de ministers van Infrastructuur en Waterstaat en Economische Zaken daarom op om bij de verdere uitwerking van het voorgestelde maatregelenpakket daar nadrukkelijk rekening mee te houden.

Share