Milkrun viert 1-jarig bestaan met mooie resultaten

Zondag 1 mei was het precies 1 jaar geleden dat de Milkrun van start ging. Toen met 1 afhandelaar, 1 vervoerder en 3 expediteurs, nu een jaar later zijn er meer dan 16 deelnemers. Na 1 jaar kan er een eerste balans opgemaakt worden. De Milkrun levert veel voordeel op: de wachttijden zijn drastisch verminderd (nihil), sterke vermindering van de truckbewegingen bij de afhandelaar (ruim 40%),  efficiëntere inzet van vrachtwagens (beladingsgraad van 2,5 ton/truck voor de start naar 5,2 ton/truck) en  minder brandstofverbruik en daardoor milieuvriendelijker transport (ruim 30% CO2-reductie). Het 1-jarig bestaan biedt mooi de gelegenheid om terug te kijken op het afgelopen jaar.
Start Milkrun
Op 1 mei in 2015 startte de Milkrun pilot met de eerste deelnemers; Bos Logistics, DHL, Menzies, Nippon en Panalpina. De focus lag in eerste instantie op de losse vrachtstroom, maar al snel bleek ook ULD-transport geschikt voor de Milkrun. De eerste resultaten waren positief: wachttijden zijn drastisch verminderd, beladingsgraad is verdubbeld en het aantal truck bewegingen tussen afhandelaar en expediteur zijn gereduceerd. In september 2015 sluiten Rhenus, DB Schenker, ITG, UTi, VCK Logistics, NBK, Fast Forward Freight, Quick Cargo Services zich ook aan bij de Milkrun en de jongste deelnemers Swissport, R. Nagel Transport doen mee sinds 1 februari. Ceva Logistics is per 1 april toegetreden tot de Milkrun, hierdoor telt de Milkrun in totaal 16 deelnemers.
Partners
Met de toetreding van Schiphol Cargo als partner wordt het belang van de Milkrun onderstreept. Daarnaast is TNO betrokken om ondersteuning van de performance rapportages te bieden. Binnenkort leveren zij de businesscase over de Milkrun op. Ook Air Cargo Book levert een belangrijke bijdrage in de ontwikkeling van de portal, in de eerste periode samen met Cargonaut, nu in directe opdracht van de deelnemers die verenigd zijn binnen ACN.
Milkrun cijfers
In totaal zijn er 2481 Milkrun ritten gereden in het afgelopen jaar. Door slim combineren konden er maar liefst 2915 truckbewegingen bespaard worden. Een kanttekening bij dit aantal is wel dat de Milkrun soms vaker bij de expediteur langs komt terwijl de expediteur individueel minder vaak op één dag de vracht over zou halen. De besparing op het aantal Milkrun trucks betekend eveneens 2915 minder trucks op de voorterreinen bij de deelnemende afhandelaars en 2915 minder chauffeurs aan de balie. De beladingsgraad is verdubbeld in vergelijking met vorig jaar, van 2,5 ton per truck naar 5,2 ton per truck (gemiddeld over het hele jaar). Tot slot is er een CO2-reductie van gemiddeld 30% gerealiseerd.
Verdere optimalisatie
Stilstaan is achteruitgang; onder dat motto wordt er continu gekeken naar het verder optimaliseren van het gehele proces en het gebruik van de portal. Op 15 april is de pilot van de Milkrun in combinatie met export van start gegaan. Dit gebeurt in eerste instantie tussen Menzies en Nippon met Bos Logistics als vervoerder. Binnenkort zullen er gesprekken volgen om een 2e partij toe te voegen aan de export Milkrun. Momenteel ligt de uitdaging bij export voornamelijk op het plannen, met name omdat de import en export tijden vaak niet goed op elkaar uitsluiten. Ook hiervoor wordt een nieuw concept verder uitgewerkt.
Nieuwe deelnemers
De Milkrun staat open voor nieuwe deelnemers. Binnenkort zal er naar verwachting een derde grote afhandelaar aanhaken. Daarnaast zijn er een groot aantal expediteurs die hebben aangegeven interesse te hebben om deel te nemen aan de Milkrun. Mocht u geinteresseerd zijn dan kunt u contact opnemen met ACN, Thierry Huizing via milkrun@acn.nl.
Bron: ACN.nl

Geef een antwoord