elektriciteitsnet MRA

Overweegt u de overstap op elektrische vrachtwagens? Tips in Handleiding Depot Laden

Koplopers zijn al zover, maar een grote groep vervoerders moet nog volgen. De overheid jaagt het elektrisch beroepsvervoer daarom aan met subsidies, tools om CO2-uitstoot te meten en het instellen van zero emissiezones. Het doel is om de transport- en logistieke sector binnen enkele jaren richting verduurzaming te helpen bewegen. Verduurzamen met de inzet van elektrische vrachtwagens roept veel vragen op, met name ook met betrekking tot de laadinfrastructuur (NAL) bij bedrijven of op bedrijventerreinen. Daarom heeft de Nationale Agenda Laadinfrastructuur de Handreiking Depot Laden opgesteld.

Tekst: Anke Hoets.

De handreiking Depot Laden helpt bij het beantwoorden van belangrijke vragen rondom dit onderwerp door concrete kennis aan te reiken, het denkproces te begeleiden, nieuwe inzichten te verschaffen
en concrete tips. De focus ligt op het opladen op een depot en dus niet op snelladen langs de snelweg of op andere openbare locaties. Onderzoek heeft namelijk uitgewezen dat 80% van het laden van elektrische vrachtwagens in de toekomst op een depot zal gebeuren.

Het lezen van de handreiking is zeer de moeite waard. Ze heeft de ondertitel ‘een praktische checklist voor laadinfrastructuur voor elektrische vrachtwagens’ en dat zegt alles: de handreiking bevat allerlei concrete tips en adviezen voor de ondernemer die overweegt elektrisch te gaan rijden voor vijf aandachtspunten: laadbehoefte, laadvoorziening, netwerkaansluiting, locatie en werkzaamheden.

Voor wie is de Handreiking Depot Laden?

Dit document is geschreven voor vervoerders en/of verladers die vragen hebben over het
realiseren van zwaardere laadinfrastructuur op het depot, specifiek bedoeld voor het opladen
van een vloot elektrische vrachtwagens (N2-/N3-categorie)3. Daarnaast kan deze handreiking
ook gebruikt worden voor andere zware elektrische voertuigen, zoals reinigingsvoertuigen.

Meer lezen over onder meer de knelpunten voor overstappen op elektrisch

De Topsector Logistiek publiceerde half juli een uitgebreid interview met Robert van den Hoed, van het Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur (NKL) en voorzitter van de NAL werkgroep Logistiek over de verduurzaming van de transportsector. Van den Hoed ging onder meer uitgebreid in op de knelpunten en gaf tips voor ondernemers die willen overstappen op elektrisch, maar mogelijk de bomen door het bos nog niet zien. Dit zijn zijn de tips (bron: Topsector Logistiek):

  • Wanneer u als ondernemer een truck of vijf bestelauto’s willen aanschaffen, kan dat meestal nog wel op de eigen aansluiting. Zo kunt u al een proef draaien met elektrisch rijden zonder dat er netverzwaring voor nodig is. Van den Hoed: “Lees de Handreiking Depotladen om meer te leren over de kosten, baten, tips en tricks voor het regelen van de juiste laadpunten. Belangrijk hierbij is dat u, waar mogelijk, slim laden toepast. Dus niet meteen vol vermogen bij instekkeren, maar kijk of u dat met een functionaliteit over de nacht kunt verspreiden.”
  • Bekijk de Outlook bedrijventerreinen of de compacte Storymap. In de storymap is de verwachte laadvraag per bedrijventerrein weergegeven. Daarnaast is er het dashboard Bedrijventerreinen. U kunt hier filteren en een rangschikking per provincie maken. [Binnenkort verschijnt ook het document met mitigerende maatregelen. Daarin staan de mogelijkheden en onmogelijkheden van elektrisch laden voor ondernemers.]
  • Snelladers zijn niet altijd nodig. In veel gevallen laadt u ‘s nachts, dus kunt u met relatief lichte laders uw batterij opladen.
  • Heeft u hele specifieke wensen? Schakel dan een adviseur in om u verder te helpen.
  • Wilt u een laadvloot? Maak dan een plan voor de komende 10+ jaar en ga daarmee naar uw netbeheerder. Wilt u nu alleen starten met vier laadpunten met het idee om later uit te breiden? Geef dat dan aan. Wellicht kan er in de graafwerkzaamheden alvast voorgesorteerd worden op plannen die u heeft voor later.
  • Heeft u andere vragen? U kunt altijd terecht bij de NAL-regio of onze werkgroep. Bent u een verladers of vervoerders en heeft u een specifieke vraag? Stuur dan een mail naar de NAL via logistiek@nklnederland.nl.