26 juni 2025

Praktijkonderzoek naar waarde van digitalisering voor de logistiek?

Vijftien studenten van Hogeschool van Amsterdam (HvA) hebben namens Amsterdam Logistics onderzoek gedaan naar digitalisering voor een slimmere en efficiëntere logistieke keten. We schreven daar twee artikelen over. Deel twee gaat over het praktijkonderzoek van drie studenten bij de transportbedrijven DJMiddelkoop, Dobbe Transport en CTS Group. Zij hebben onder meer via de eyetrackingbril talloze data kunnen ophalen waar je als bedrijf direct mee aan de slag kunt. Bijvoorbeeld hoe je wachttijden, fouten en werkdruk vermindert.

Tekst: Anke Hoets.

Drie HvA-studenten voerden tussen februari en juni onderzoek uit aan de hand van het plan van aanpak dat een groep andere studenten had opgesteld tussen september en januari voor praktijkonderzoek naar kansen en uitdagingen voor een slimmere en efficiëntere logistieke keten.

Onderzoeken op locatie

De studenten reden onder meer mee in de vrachtwagencabine en namen een kijkje op laad- en loslocaties. Een belangrijke rol was weggelegd voor de eyetrackingbril. Deze registreert wat een chauffeur bewust en onbewust waarneemt als hij onderweg is en laadt en lost en hoe hij die informatie toepast. Deze data worden digitaal geanalyseerd. Naast de individuele onderzoeksvragen van de studenten had Connected Transport Amsterdam Logistics een eigen onderzoeksvraag: is er een informatieoverload bij chauffeurs die op de weg moeten letten en zorgt die mogelijk voor afleiding en een groter risico op incidenten?

De kracht van drie

Het praktijkonderzoek was opgesplitst in drie onderzoeksvragen die volgens dezelfde methodiek werden onderzocht (de kracht van 3-methode):

  • Hoe kunnen laad- en losprocessen efficiënter worden ingericht en is er een afhankelijkheid tussen soort logistieke opdrachten en procesinrichting. Naast vragen over procesinrichting is in het onderzoek stilgestaan bij de vragen waarom de ene loodsmedewerker meer tijd nodig heeft om te lossen dan de andere en hoeveel tijd de chauffeur verliest voordat hij kan lossen.
  • Welke devices zijn optimaal voor gebruik op laad- en loslocaties én voor navigatie op de weg. Tijdens de bijeenkomst NextGen transport van Amsterdam Logistics bleek dat deze technische vraag onvoldoende aandacht heeft in de sector. Steeds meer transporteurs kiezen voor een klein device als oplossing voor de boordcomputer vanwege het gebruiksgemak in het logistieke proces, bijvoorbeeld om te scannen of foto’s te maken. Maar deze keuze voor logistieke efficiëntie lijkt te gaan ten koste van transportefficiëntie zoals een veilige en efficiënte doorstroming en een lager risico op zoekverkeer door verkeerd rijden en incidenten.
  • Ook de transportsector heeft te maken met personeelstekorten en zoekt daarom naar een efficiënte inzet van beschikbare mensen. Maar de puzzel om de juiste chauffeur op de juist rit in te zetten is ingewikkeld. De studenten onderzochten of het mogelijk is om een tool te ontwerpen die de transporteur hierbij kan helpen. Aanvullende onderzochten ze welke informatie een chauffeur nodig heeft om zijn planning te kunnen volgen, rekening houdend met individuele verschillen. Want iemand die dagelijks in de Amsterdamse binnenstad rijdt, heeft minder informatie nodig dat een chauffeur die net begint.

Aanknopingpunten voor een efficiëntere bedrijfsvoering

De studenten hebben hun resultaten op 23 mei voorgelegd aan de vervoerders. Die waren vol lof, vooral toen de presentatie uitmondde in een inhoudelijk gesprek met concrete aanknopingspunten voor een efficiëntere bedrijfsvoering. De belangrijkste conclusies van de onderzoeken zijn:

  • Transporteurs kunnen wachttijden, fouten en werkdruk het beste verminderen door een combinatie van drie maatregelen: een chauffeurs-app, een extra avondmedewerker en RFID-scanning (op termijn). Het levert zowel een directe besparing als een structurele procesverbetering op.
  • Transporteurs kunnen hun logistieke efficiëntie en verkeersveiligheid aanzienlijk verbeteren door bedrijfstelefoons via Android Auto te koppelen aan het grotere scherm van de boordcomputer. Dit beperkt afleiding, verhoogt gebruiksgemak, en voorkomt schades.
  • De puzzel om de juiste chauffeur op de juist rit in te zetten is ingewikkeld en blijft vaak mensenwerk, omdat veel kennis bij de planners zelf zit.

Lessons learned

Pascal Marlisa, docent Logistics Management aan de HvA, vond het spannend om de studenten aan bedrijven te koppelen en effectief op een extern programma in te zetten, in dit geval het project van CT Amsterdam Logistics. “Ik was bang dat de studenten heel erg op een eiland zouden zitten en onvoldoende in de bedrijfsvoering.” Annemieke de Leeuw en projectleider Janneke Nijsing van Amsterdam Logistics hebben dit voorkomen door samen met de studenten de introductie bij de transporteurs te doen en hen continue te begeleiding. Zo kwamen de studenten binnen bij de bedrijven en op de juiste plek.

Ook Janneke Nijsing van Amsterdam Logistics kijkt tevreden terug op het afgelopen jaar: “Als triple helix-programma proberen we altijd partijen te verbinden: overheden, bedrijven én onderwijsinstellingen. Dat is goed gelukt en we hebben er als programma weer veel van geleerd. De resultaten van de HvA-onderzoeken blijken bovendien niet alleen waardevol voor de bedrijven en HvA, maar ook voor ons. Hierdoor zijn we met het CT-project we weer een stap verder in het onderzoek naar de vraag wat de impact is van digitalisering op de chauffeur en hoe kan hier met de eyetrackingbril aandacht aan worden besteed.

Meer weten?

Interesse om de rapporten te lezen, laat het ons weten door een e-mail te sturen.

Laatste deel vierluik

Volgende week publiceren wij het laatste deel uit dit vierluik over de resultaten van Connected Transport Amsterdam Logistics. We gaan dan in op de inventarisatie die we onlangs in vijf werksessies hebben gedaan over de digitaliseringsthema’s die belangrijk zijn voor de partners van Amsterdam Logistics.

Share