waterstofketen amsterdam

Verkenning naar ontwikkeling groene waterstofketen tussen Abu Dhabi en Amsterdam

Port of Amsterdam heeft samen met Masdar, één van de mondiale voorlopers in schone energie, SkyNRG, Evos Amsterdam en Zenith Energy Terminals een memorandum of understanding (MoU) getekend om de ontwikkeling van een logistieke keten voor groene waterstof tussen Abu Dhabi en Amsterdam te verkennen. Hiermee moeten de Nederlandse en Europese markten bediend worden.

Bron: Portofamsterdam.com.

De Nederlandse minister van Buitenlandse Zaken, Wopke Hoekstra, was aanwezig bij de tekenceremonie. Hij zei: “Nederland wil graag groene waterstofcorridors ontwikkelen met grote toekomstige exportlanden als de VAE. Ons land is sterk gepositioneerd om een waterstofhub te worden voor de Noordwest-Europese markt. Ik verwelkom de samenwerking tussen Nederlandse en VAE bedrijven in de waterstofsector en kijk uit naar het verder intensiveren van de samenwerking tussen onze twee landen.

Abu Dhabi centrale hub groene waterstofontwikkeling

De minister werd vergezeld door Dr. Sultan Ahmed Al Jaber, de VAE minister van Industrie en Geavanceerde Technologie, voorzitter voor COP28 en voorzitter van Masdar: “Deze overeenkomst bouwt voort op de bestaande relatie tussen de VAE en Nederland en toont onze gezamenlijke commitment aan het verkennen van lage uitstoot- en koolstofvrije oplossingen. De VAE heeft de ambitie om een centrale rol te spelen in de opkomende groene waterstofeconomie. Het partnerschap met Port of Amsterdam en de betrokken spelers in de groene waterstofindustrie, helpt Abu Dhabi zich te positioneren als een centrale hub voor groene waterstofontwikkeling.”

Focus op twee transportmethodes

Onder de MoU zullen de partijen hun krachten bundelen om een logistieke keten voor groene waterstof te ontwikkelen, met de focus op productie in Abu Dhabi en export naar Nederland via de haven van Amsterdam. De geëxporteerde groene waterstof zal worden geleverd aan cruciale Europese sectoren – duurzame vliegtuigbrandstof, staalproductie en bunkeren voor de scheepvaart – en ook aan nieuwe, opkomende Europese afnemers, via pijpleiding, truck en binnenvaart. De partijen zullen samen diverse transportmethodes voor waterstof verkennen, met een focus op zogenoemde liquid organic hydrogen carriers en vloeibare waterstof. 

Amsterdam hub voor import van de groene waterstof

Port of Amsterdam, de beheerder van de vierde haven van Europa, richt zich op het opschalen van groene waterstof-mogelijkheden en werkt nauw samen met commerciële partijen die werken aan groene waterstofontwikkeling in haar haven. SkyNRG, een mondiale leider in duurzame vliegtuigbrandstof (SAF in de Engelse afkorting), ontwikkelt een netwerk van SAF productiefaciliteiten die groene waterstof nodig hebben als input. Zenith Energy Terminals en Evos Amsterdam zijn de exploitanten van een paar van de meest prominente meng- en opslagterminals in de haven, waarbij Zenith een supply chain voor vloeibare waterstof ontwikkelt en Evos Amsterdam werkt aan een liquid organic hydrogen carrier supply chain. 

Abu Dhabi-Amsterdamconnectie

Koen Overtoom, CEO van Port of Amsterdam: “Wij zijn erg blij met deze nieuwe samenwerking. SkyNRG, Evos en Zenith Energy Terminals zijn drijvende krachten achter de waterstofontwikkelingen in de haven van Amsterdam en zijn cruciaal voor ons doel om tenminste één miljoen ton aan groene waterstof per jaar te importeren. Deze samenwerking met Masdar brengt dit doel een stuk dichter bij realisatie. Samen kunnen wij de beoogde Abu Dhabi–Amsterdamconnectie verwezenlijken.”

Mondiale verwachtingen voor groene waterstof

Groene waterstof wordt geproduceerd met groene elektriciteit van hernieuwbare bronnen als wind en zon, in een proces dat water scheidt in zuurstof en waterstof middels elektrolyse. Het International Renewable Energy Agency heeft gesteld dat waterstof een essentieel onderdeel zal zijn van een net zero energiesysteem en dat het een sleutelrol zal spelen in het decarboniseren van sectoren die moeilijk te elektrificeren zijn, zoals zware industrie en lange afstand transport. De projectie voor de mondiale groene waterstofmarkt bedraagt $ 72 miljard per 2030, terwijl PricewaterhouseCoopers (PWC) heeft geschat dat per 2050, de vraag naar waterstof tussen de 150 en 500 miljoen metrische ton per jaar kan bedragen.

Ambities Masdar

Afgelopen december heeft Masdar haar nieuwe aandeelhouderschapsstructuur en groene waterstof-businessunit aangekondigd, met als doel het bereiken van 100 GW aan hernieuwbare energiecapaciteit en één miljoen ton aan groene waterstofproductie per jaar per 2030. Masdar is actief betrokken in een aantal projecten die gericht zijn op groene waterstofproductie. Vorig jaar tekende Masdar overeenkomsten met voorlopende Egyptische staatsbedrijven voor de ontwikkeling van groene waterstof fabrieken in dat land, met als doel een elektrolyser capaciteit van 4 GW per 2030 en een output van maximaal 480.000 ton groene waterstof per jaar.

Ondertekenaars MoU

De MoU werd getekend door Mohamed Jameel Al Ramahi, Chief Executive Officer van Masdar, Gert-Jan Nieuwenhuizen, Managing Director van Port of Amsterdam International, Maarten van Dijk, Chief Development Officer van SkyNRG, Bart van der Meer, Business Development Manager van Evos, en Ellen Ruhotas, Managing Director New Energies van Zenith Energy Terminals. De overeenkomst werd getekend in het bijzijn van ZE Dr Sultan Ahmed Al Jaber, VAE Minister van Industrie en Geavanceerde Technologie, voorzitter voor COP28 en voorzitter van Masdar, en Wopke Hoekstra, de Nederlandse Minister van Buitenlandse Zaken.