foto bij voorstel local rule

‘Wat is er toch op Schiphol gebeurd?’

Verbazing en soms zelfs verbijstering klonk in de stemmen van veel aanwezigen op het IATA World Cargo Symposium in Dallas: “Hoe heeft dit allemaal kunnen gebeuren? Schiphol was altijd zo vriendelijk voor vracht en jarenlang een voorbeeld voor vele luchthavens. Dit kan toch niet waar zijn, het lijkt wel een bad dream”.
Ben Radstaak, ACN.
Tijdens vele de netwerkmomenten en in de wandelgangen werden dit soort vragen veel gesteld. Die vragen gingen natuurlijk allemaal over de ontstane slotschaarste en het gedwongen verdwijnen van vrachtvluchten deze winter.
Gelukkig zijn er nog geen ontslagen gevallen want er is veel vracht getruckt van/naar andere luchthavens (vooral Brussel en Luik) en de airlines konden uiteindelijk redelijk goed op Schiphol blijven vliegen op basis van adhoc slots. Bovendien zitten de vliegtuigen erg vol omdat er veel vraag naar luchtvracht is.

Geruststellen

Verder verlies van slots kan worden voorkomen met de local rule die (nog steeds) bij het ministerie van I&W ligt te wachten op goedkeuring. Ook heeft Schiphol zelf aangegeven dat Cargo een sterkere plaats in de organisatie krijgt door het samengaan van de afdelingen Cargo en Aviation Marketing.
Met deze uitleg konden en kunnen we onze relaties in de wereldwijde luchtvracht een beetje geruststellen, maar het onbegrip verdween en verdwijnt daardoor niet volledig: “Jammer dat Nederland haar voorlopersrol aan het verliezen is, is jullie overheid zich dat wel bewust?”
Als air cargo community mogen we dat toch niet laten gebeuren? Onze internationale relaties zouden zeer verbaasd zijn als we niet terugvechten en onze positie weten te behouden. Eén van hen sprak ons zelfs moed in door erop te wijzen dat alle luchthavens weleens met een tijdelijke dip te maken hebben. “Jullie overwinnen die vast wel!”

Trots

Gelukkig was er ook positief nieuws over Schiphol, zoals de uitspraak van Roger Su, Head of Global Network Planning and Operations van Cainiau, de logistieke tak van Alibaba: “We are glad to see that Schiphol and Cargonaut engages with everyone to connect data. That’s what we want.” Meer over de eCommerce track staat in het verslag dat Maarten van As maakte: Air cargo serving e-Commerce.
Een andere mijlpaal was de bekendmaking dat Schiphol een “data sharing portal” ontwikkelt om de transparantie en het vertrouwen de bloemen supply chain te vergroten. Dit project is onderdeel van het Smart Cargo Mainport Programme (SCMP). Meer informatie staat in een persbericht.
De klap op de vuurpijl was de hoofdprijs voor TU Delft master student Femke Sickler. Zij won de FaceUp! Future Air Cargo Leaders Contest van IATA. Haar scriptie ging over het European Green Fast Lane project van KLM Cargo, een van de projecten van het SCMP. Gefeliciteerd!
Bron: ACN.nl