Amsterdam Logistics praat je in een serie artikelen bij over wat er is bereikt in het Connected Transport (CT)-project. Dit laatste artikel gaat over een inventarisatie door CT en de elf Amsterdam Logistics-partners van mogelijke vervolgonderwerpen voor digitalisering. Daarmee geeft het een doorkijk naar de voor de partners belangrijke nieuwe thema’s voor een slimme logistiek. De hoofdconclusie: er liggen nog veel kansen voor een meer datagedreven logistiek. En door krachten te bundelen bij het digitaliseren, met partijen binnen én buiten de Metropoolregio Amsterdam, kunnen we écht verder bouwen aan een schone en efficiënte transportketen.
Tekst: Anke Hoets.
De elf partners (zie onderaan artikel) kwamen in het afgelopen jaar vijf keer samen voor de sessies over de aanpak voor een slimmere en schone logistiek. De betrokkenheid was groot en deelnemers waren “enthousiast geeltjes aan het plakken tijdens de scrumsessies”, zegt projectleider Janneke Nijsing van CT Amsterdam Logistics.
Monitoring en randvoorwaarden
In algemene zin gaven de deelnemers aan dat ze behoefte hebben aan een goede monitoring van lopende projecten in de regio. Doen we het goed en liggen we op koers bij het behalen van onze doelen?, vroegen zij zich af. Ook merken ze dat het loont om bij de buren te kijken, in andere regio’s waar ook waardevolle digitaliseringsprojecten lopen. Want waarom zou je iedere keer weer het wiel uitvinden?! Tot slot is het belangrijk om bij projecten de randvoorwaarden goed op orde te hebben: “We doen het niet alleen, dus maak goede afspraken, standaardiseer en besteed aandacht aan security”, aldus Janneke Nijsing.
Tekst loopt door onder foto.

Cluster met enorm potentieel
De partners waren aangenaam verrast hoeveel ideeën over de toekomst ze delen. Ook kregen ze weer eens goed op het netvlies hoeveel kracht en potentie het cluster heeft dat ze samen vormen, zegt logistiek expert Françoise van den Broek. Zij leidde de werksessies. “De drie internationale knooppunten Schiphol, haven van Amsterdam en Greenport Aalsmeer zijn nog steeds van grote betekenis voor de regionale en nationale economie. Die positie biedt kansen, maar schept ook verplichtingen en komt er vooral op neer dat we als regio de rol van voortrekker kunnen en moeten willen pakken. Dat is van belang voor de bereikbaarheid, noodzakelijke verduurzaming en de aantrekkingskracht als vestigingsregio voor de toekomst.”
Kansen blijven liggen
Tijdens de sessies werd duidelijk dat alle partijen goed merken dat ze opereren in een drukke regio waarin ruimte en netcapaciteit schaars. En er speelt veel op het gebied van digitalisering in de logistieke sector, maar een overall beeld van initiatieven binnen én buiten de regio ontbreekt. Het gevolg: partijen werken langs elkaar heen, hebben moeite om gemeenschappelijke opgaven te herkennen en dubbelen waardoor middelen en energie verloren gaan. Het eilanddenken staat het opstellen van een gemeenschappelijke agenda in de weg. En doordat ze krachten onvoldoende bundelen, onderling en bijvoorbeeld ook met regionale (mkb-)ondernemers, blijven kansen liggen om te innoveren en uitdagingen aan te gaan. Françoise van den Broek: “Tijdens de sessies bleek dat digitalisering bij alle belangrijke thema’s een centrale rol spelen. En de algemene conclusie was dan ook dat digitalisering een onderwerp is waar de partners (en hun omgeving) elkaar nodig hebben.”
Tekst loopt door onder foto.

Onvoldoende smoel
Er blijft ook geld liggen, constateren de partners. Ze maken onvoldoende duidelijk ‘waar zijn we van’ en ‘hoe pakken we door’ en vertalen de waarde van connected transport-diensten onvoldoende naar de MRA. Hierdoor is het minder eenvoudig om aan te haken op cofinanciering uit andere (landelijke) programma’s. Ook sluiten de belangrijke knooppunten in onze regio onvoldoende aan op het landelijke programma Topcorridors/goederencorridors dat focust op de modal shift van weg naar spoor en binnenvaart waarin digitalisering ook een belangrijke rol speelt. Ook daar laten ze kansen liggen.
Korte slagen, snel thuis
Voor het laaghangend fruit, zoals aansluiting zoeken bij de goederencorridors, staat de eerstvolgende sessie op de rol. Verder zien alle partners dat er op korte termijn veel kansen liggen in digitaliseringsthema’s zoals ‘truckparking en wachtrijbeheer’ en ‘laadpleinen en elektrisch laden’. Het laatste is ook een kwestie van vertrouwen in de geldende afspraken: als je een chauffeur toestaat om bij je te laden, wordt de dock dan niet langer dan nodig bezet gehouden. Ook gevalideerde toegang en het dynamisch gebruik van ruimte spelen een rol. Hoe kun je door te digitaliseren de schaarse vierkante meters efficiënter benutten? Zet je busbanen op gezette tijden ook in voor beroepsvervoer of denk aan het vooraf valideren van toegang tot een afgesloten terrein.
Amsterdam Logistics als regisseur
Deze eerste reeks werksessies is nog maar het begin. De partners willen het momentum hooghouden en de samenwerking verder intensiveren, vaker kennis te delen en een concrete strategie ontwikkelen om kansen te blijven identificeren en valideren. Amsterdam Logistics krijgt bij voorkeur de rol van de regisseur die focus en ambitie scherp houden, datagedreven projecten monitort, meet en bijstuurt en verbindingen legt binnen en buiten de regio. Ook is het zaak dat Amsterdam Logistics zorgt voor opschaling en dat meer (mkb-)bedrijven datagedreven gaan werken, bestaande technieken in hun bedrijfsvoeringen toepassen. Janneke Nijsing; “Wat dat betreft hebben we naast het thema slim we ook input opgehaald voor andere Amsterdam Logistics-thema’s.”
In dit en onderstaande artikelen zijn we in de afgelopen maand ingegaan op de resultaten van CT Amsterdam Logistics.
-
26-06-2025Praktijkonderzoek naar waarde van digitalisering voor de logistiek?
-
24-06-2025Nieuw onderzoek: wat is de waarde van digitalisering voor de logistiek?
-
19-06-2025Wat kan de eyetrackingbril betekenen in het wegvervoer?
-
12-06-2025Connected Transport: ‘Slimme verkeerslichten goed voor vrachtwagen, chauffeur en milieu’