regeerakkoord metropoolregio amsterdam

Zara versnelt supply chain met RFID-technologie

Het Spaanse kledingmerk Zara heeft in al haar logistieke centra RFID-technologie geïmplementeerd. Daarnaast wordt deze auto-id technologie ook toegepast in 700 winkels van Zara. Volgens Inditex, het moederbedrijf van de kledinggigant, wordt RFID toegepast om de supply chain verder te stroomlijnen.
 

Inditex-CEO Pablo Isla verklaarde afgelopen week tijdens een aandeelhoudersvergadering dat de RFID-implementatie “een van de belangrijkste veranderingen voor de retailtak en operationele activiteiten van zijn bedrijf is dat bekend is van de kledingwinkels Zara en Pull & Bear.

 

RFID nauwkeuriger dan barcode scan

Met de RFID-technologie kan het modebedrijf volgens eigen zeggen precies bijhouden welke artikelen in welke winkel aanwezig zijn. De website Fashion United meldt dat volgens experts de RFID-technologie ongeveer 25 keer sneller werkt dan het handmatig scannen van barcodes. Ook is het systeem minder foutgevoelig en tot zelfs 99 procent nauwkeurig dan de huidige voorraadbeheersystemen.

 

Leveringen zelfde dag

Daarnaast biedt RFID nieuwe mogelijkheden. In een winkel kan het personeel direct zien waar een bepaald kledingstuk met een specifieke maat zich bevindt. Het winkelpersoneel hoeft dus niet meer alle naburige winkels af te bellen. Online bestelde kleding zou bijvoorbeeld dan ook rechtstreeks vanuit de dichtstbijzijnde fysieke winkel geleverd kunnen worden, in plaats vanuit een veel verder weg gelegen distributiecentrum. Zo wil Zara sneller, misschien zelfs dezelfde dag, (online) bestellingen gaan bezorgen.

 

Voorraden sneller aanvullen

Ook kan dankzij de RFID-technologie het tempo waarmee kledingstukken door het productie- en distributietraject gaan, gaat omhoog aldus Zara. Het modeconcern kan bovendien voorraden sneller aanvullen, omdat direct inzichtelijk wordt welke items en maten beter verkopen dan andere.

 

RFID in alle Zara distributiecentra

De RFID microchips worden in de hangalarmen van de kledingstukken verwerkt en verwijderd na aankoop door een klant. Het systeem is, zo meldt Fashion United, al in alle logistieke centra van Zara geïmplementeerd en dus ook in 700 winkels. Binnen twee jaar tijd zal RFID in alle filialen (6.300 in totaal) van Inditex worden gebruikt. Het concern heeft niet bekend gemaakt hoe groot de investering is in de RFID-technologie.

 

Bron: Logistiek.nl

Geef een antwoord