De logistiek in de Metropoolregio Amsterdam (MRA) opereert in een dichtbevolkte omgeving waarin ruimte schaars is en klimaat en leefbaarheid meetellen. Maar ook de concurrentiepositie van de MRA staat onder druk. De Simulatietool Ports MRA ondersteunt bestuurders en bedrijven bij het maken van keuzes en beleid waarin samenleving én economie een plek hebben.

Data inzetten voor regie op slim, schoon, samen

Doel

Hogeschool van Amsterdam (HvA) en het Centrum Wiskunde & Informatica (CWI) ontwikkelen namens Amsterdam Logistics een strategisch simulatiemodel met bijbehorend dashboard voor de mainports in de Metropoolregio Amsterdam (MRA).

Gezien de wens van veel partijen om een integrale mainportvisie op Schiphol te ontwikkelen, staat Amsterdam Airport centraal in het project. Port of Amsterdam en Greenport Aalsmeer volgen later.

Het Amsterdam Logistics Panel is klankbordgroep in de ontwikkelingsfase.

Doel strategische simulatietool

Doel van de simulatietool is (semi-)overheden en bedrijven met harde en zachte data ondersteunen bij het maken van keuzes. De centrale vraag is ‘what if’? De simulatietool ontwikkelt op basis van (wisselende) gebruikersinput en parameters scenario’s en schetst zo feitelijk onderbouwd de opties voor beleidskeuzes en investeringsbeslissingen.

Wat levert het op?

Een instrument dat fungeert als informatiebank en helpt beleid te formuleren en evalueren dat aansluit op de praktijk. Bestuurders én ondernemers kunnen de Simulatietool Ports MRA inzetten op dossiers als mobiliteit, verduurzaming, energievoorziening, bereikbaarheid en werkgelegenheid.

De horizon is een slimme en schone sector transport en logistiek in de Metropoolregio Amsterdam met internationale concurrentiekracht.

Lees ook het projectvoorstel voor de Simulatietool Ports MRA.

 

Partners

Financiers en penvoerder
Onze ambities
Feiten en cijfers
  • Doel Simulatietool Ports MRA

    Een tool en dashboard ontwikkelen waarmee scenario’s voor beleid en investeringsbeslissingen feitelijk kunnen worden onderbouwd. Centraal staan de mainports in de MRA.
  • Vijf pijlers

    • Duurzaamheid & energiegebruik • Economie & investeringsklimaat • Bereikbaarheid & mobiliteit • Welvaart & welzijn • Strategische positie & autonomie.
  • Dynamisch en opschaalbaar

    Parameters en kpi’s kunnen wijzigen al naar gelang de informatiebehoefte van overheden en bedrijven. En na Schiphol Amsterdam Airport kan de tool ook elders worden toegepast.
  • Drie fases project

    • Onderzoek & ontwikkeling tool • Kiezen wie het simulatiemodel zal onderhouden (governance) • Werven budget voor opschaling. Contacten met TKI Logistiek en het Ministerie van I&W lopen al.