Vliegen met paarden
In totaal vliegen er 25 cargo airlines van en naar Schiphol. Het Russische AirBridge Cargo vervoert alleen vracht en is daarmee onze grootste full freighter-maatschappij. Daarnaast wordt er veel vracht vervoerd in de buik van passagierstoestellen (belly freight). Daardoor is KLM in feite de grootste vrachtvervoerder op onze luchthaven. Op Schiphol vliegt KLM met combitoestellen. Deze hebben minder stoelen voor passagiers, omdat er in de achterkant extra ruimte is gecreëerd voor speciale vracht. Zo kan het zomaar gebeuren dat je een vlucht deelt met een paar paarden of een dier uit de dierentuin.
Balans in de lucht
Waarom moeten reizigers op het gewicht van hun bagage letten, maar kan er ondertussen wel zomaar een olifant aan boord zijn? Omdat voor elke vlucht het totale gewicht wordt berekend. Te zwaar is gevaarlijk, en balans is ook belangrijk. Je wilt bijvoorbeeld niet alleen links kinderen en rechts volwassenen, want dan hangt het vliegtuig scheef. Het gewicht van bagage moet in evenwicht zijn met overige vracht. Zo kunnen toestellen veilig opstijgen en landen.
Welke cargo is het populairst?
Onze populairste Nederlandse exportproducten ken je vast wel. Tulpen, toch? Nee. Kaas? Ook niet. Het zijn paprika’s! Jaarlijks wordt er zo’n 31.195 ton vanaf Schiphol naar het buitenland verzonden, vooral de VS. Als het om import gaat, staat er ook een verrassing op één: bloemen. Deze komen ons land vooral binnen vanuit Kenia en Ecuador. Schiphol heeft een ijzersterk vrachtnetwerk met China. Shanghai is wereldwijd onze belangrijkste bestemming voor in- en uitgaand verkeer.
Vreemde vracht
De opvallendste dingen die we in de afgelopen jaren van en naar Schiphol vervoerden? Onder andere een skelet van een tyrannosaurus rex, kostbare kunstwerken van beroemde Nederlandse schilders, panda’s uit China en de Formule 1 wagen van wereldkampioen Lewis Hamilton. En dat was niet eens de duurste cargo die we ooit aan boord hadden. Die eretitel gaat naar Californium 252: een chemische stof die 27 miljoen dollar per gram kost.