piekdrukte Schiphol

Local rule 2 opgeschort: ruimte voor cargo op Schiphol

De slotcoördinator heeft afgelopen woensdag local rule 2 op Schiphol voor het hele zomerseizoen opgeschort. Door de sterke terugval in vluchten wereldwijd is ook op Amsterdam Airport voldoende ruimte ontstaan om cargovluchten extra slots toe te wijzen. Uitgangspunt voor het toewijzen is ‘wie het eerst komt, het eerst maalt’. De regeling geldt tot en met 24 oktober. De slotcoördinator benadrukt dat maatschappijen door een eventuele toewijzing geen historische rechten opbouwen. 

Lees de bekendmaking van de slotcoördinator over het opschorten van LR2:

The purpose of Local Rule 2 (LR2) at Amsterdam Airport Schiphol (AMS) is to provide sufficient ad hoc capacity for full freight airlines. In the current exceptional circumstance due to the COVID-19 outbreak LR2 works contra-productive. Under LR2 the number of slots available for reallocation is limited and the way of reallocation is inflexible.

Since the Outbreak of the COVID-19 crisis ACNL had seen a significant reduction of the waitlist. In the past two weeks the number of slots that were handed back have exceeded the actual waitlist demands by far.

Given the actual wide availability of slots consequentially effective immediately, ACNL will suspend LR2 for the remainder S20 season.

Slots that have been returned to the pool will be offered shortly based on the regular priorities of the remaining S20 AMS waitlist. Hereafter there will be sufficient (day)slots available for the remainder S20.

Slot requests will be handled on a first come first serve basis respecting the parameters of the capacity declaration, including those for the night. Because of the COVID-19 waiver allocation is on ad-hoc basis and is not eligible for historic rights.

Q&A slotallocatie onder COVID-19

Naast de bekendmaking dat local rule 2 op Schiphol tot en met 24 oktober is opgeschort, publiceerde de slotcoördinator woensdag ook een Q&A over de nieuwe manier van slotallocatie.