vaccinatiecentrum

Cargo community Schiphol bereidt zich voor op vervoer coronavaccins

Een speciale taskforce van pharmapartijen rond Schiphol gaat zich buigen over de organisatie van het vervoer van coronavaccins. De zogeheten vaccine readiness group werkt vier ‘vaccine-scenario’s’ uit voor het wereldwijd vervoeren en de opslaan van de toekomstige vaccins onder verschillende temperaturen.  

De taskforce is tot stand gekomen onder leiding van Air Cargo Netherlands (ACN), Schiphol Cargo en Air France KLM Martinair Cargo. Samen hebben ze tal van verladers, producenten, afhandelaars, vliegmaatschappijen en wegvervoerders bijeen gebracht met de juiste papieren voor pharmavervoer en -opslag. De partijen zijn zoals dat heet GDP-gecertificeerd. “We hebben rond Schiphol een bijzonder sterke pharma- en luchtvrachtcommunity. We weten waar we over praten en zullen daardoor klaar zijn voor wat er op ons afkomt”, zegt Maarten van As van ACN.

Volgens Van As willen de deelnemers niet alleen vanuit zakelijke oogpunt een rol hebben in de wereldwijde distributie van coronavaccins. Ze voelen ook een morele verantwoordelijkheid. “Wij willen ons steentje bijdragen. Daarbij gaat het niet alleen om Nederland, maar om het snel distribueren van het COVIC-19 vaccin over de hele wereld.”

Ook de douane, het ministerie van Volksgezondheid en de luchtvaartautoriteit zijn aangesloten bij de taskforce. Niemand ontbreekt zodat op alle schakelpunten in de keten de voorbereidingen rond zijn als er eenmaal een vaccin is, zegt Enrica Calonghi van Air France KLM Martinair Cargo. “Het is belangrijk dat we niet alleen nadenken over het luchtvervoer, maar ook over capaciteit op de grond: trucks en warehouses bijvoorbeeld. En we moeten daar als community gezamenlijk over nadenken.”

Doordat niemand uit de keten ontbreekt, is snel en veilig handelen mogelijk, verwacht Ferry van der Ent van Schiphol Cargo. “Het is essentieel om een veilige en betrouwbare trade lane te bieden zeker als er een piek in de vraag komt. Daarmee kunnen we garanderen dat de vaccins op de juiste manier, zonder schade aan verpakking en zonder temperatuurschommelingen, zijn behandeld.”

Daarbij gaat de voorkeur uit naar het direct doorgeleiden van het farmaceutische product vanaf de landingsbaan naar de eindgebruiker. Liever zo min mogelijk opslag op of bij de luchthaven dus, hoewel er wel opslagfaciliteiten gezocht worden. Op dit moment is er nog geen vaccin en is ook nog niet bekend in welke hoeveelheden en van waar naar de farmaceuticals eventueel vervoerd moeten worden. De taskforce zoekt dan ook de samenwerking met andere partijen zoals de havens van Amsterdam en Rotterdam waar ook GDP-gecertificeerde opslagfaciliteiten voorhanden zijn.

Leest het uitgebreide interview met Maarten van As, Enrica Calonghi en Ferry van der Ent in Schiphol Cargonews.