Auteur: Enno Osinga, Senior Vice President Cargo Luchthaven Schiphol
Dat het met 3D printing snel gaat in de ontwikkeling is velen al bekend. Maar hoeveel mensen in de logistiek hebben echt door wat er allemaal al geproduceerd kan worden met 3D printers? Op vele luchtvracht bijeenkomsten en congressen hoor ik over alle huidige problemen en tegenslagen. En die zijn groot. Maar tegelijkertijd zouden die wel eens in het niet kunnen vallen bij de toekomstige technieken. Immers printing betekent het wel nog vervoeren van de grondstoffen, niet echt een luchtvacht product, maar juist niet vervoer van de spareparts of de kleine hoogwaardige producten.
Het artikel van Paul Brody van IBM geeft stof tot nadenken:
“Huidige, complexe global supply chains zijn klaar om te worden ontmanteld”. Dankzij de groei van 3D-printing, intelligente robots, en open-source hardware, zullen de supply chains van de toekomst sneller, kleiner, goedkoper en lokaal zijn.
Het is duidelijk dat, in de komende vijf jaar, de meest vooraanstaande consumentenproducten goedkoper en eenvoudiger geproduceerd zullen worden. Robot gestuurde assemblage en 3D-printen zorgen voor toenemende efficiëntie en lagere kosten.
De 3D-print revolutie gaat de komende vijf jaar zijn opmars maken in massaproductie. Ondanks de huidige scepsis heeft onderzoek aangetoond dat verbeteringen in 3D productiemethoden, in combinatie met het verstrijken van belangrijke octrooien, binnen vijf jaar zullen leiden tot kostenreductie van 79% voor het printen van voorwerpen, en binnen 10 jaar zelfs tot 90%.
Lees hier het volledige artikel.
We kunnen ons niet verschuilen voor de impact van deze veranderingen op onze bedrijfstak. Graag hoor ik reacties en suggesties hoe we ons in onze regio daar op gaan voorbereiden.