rechter schiphol

KLM wil in gesprek met overheid over beter alternatief voor krimp luchthaven Schiphol

Het bedrijfsleven, logistiek en vooral reizigers kiezen voor KLM, Schiphol en Nederland, mede door het ruime aanbod van bestemmingen op de hub. Dit uitgebreide netwerk staat echter onder druk als gevolg van de krimpplannen van de Nederlandse overheid. Het kabinet heeft aangegeven het aantal vliegbewegingen op Schiphol verder terug te willen brengen om geluid en CO2-emissies te reduceren. KLM deelt het doel van het ministerie om te komen tot minder geluid en emissies.

Bron: KLM.com.

KLM ziet echter dat krimp op de luchthaven zowel de reiziger, het netwerk en de internationale bereikbaarheid van Nederland niet ten goede komt. Daarnaast beperkt krimp het verdienvermogen van luchtvaartmaatschappijen om te kunnen investeren in verduurzaming. Gelukkig is er met vlootvernieuwing een beter alternatief dan krimp. Vlootvernieuwing biedt meer reductie van geluid en emissies en biedt reizigers tevens de mogelijkheid om te blijven vliegen. Zo vinden we dus een betere balans in de belangen van Schiphol, het milieu, de omwonenden en de reizigers. Over dit alternatief willen we in gesprek met de overheid.

KLM-CEO Marjan Rintel: “Ik deel de doelstelling van het kabinet om een evenwicht te vinden tussen het belang van een goede luchthaven, de omwonenden en het milieu. Hier wil ik ook het belang van de (vlieg)reiziger aan toevoegen. Het kabinet zoekt de oplossing voor het verbeteren van de balans nu in de krimp van Schiphol. Berekeningen tonen aan dat vlootvernieuwing een beter alternatief is voor het verminderen van geluid en CO2-uitstoot. Dit is dus een betere oplossing voor iedereen. Hierover wil ik graag het gesprek met de overheid voeren. Gewoon op basis van cijfers en feiten.”