ABN AMRO: ‘Webwinkels beconcurreren traditionele retail’

Webwinkels hadden door de coronacrisis de wind in de zeilen. Hoewel de onlineverkopen in 2022 gedaald zijn ten opzichte van het 2021 is het onlinekanaal niet meer weg te denken. Voor 2023 verwacht ABN AMRO een bescheiden groei van 1 procent.

Bron: ABN AMRO/Gerarda Westerhuis.

Een deel van deze bescheiden groei is afkomstig van traditionele retailers met een onlinepropositie. Het andere deel komt voor rekening van webwinkels en platformbedrijven. We voorzien dat deze platformbedrijven en webwinkels door de groeiende onlineomzet en vraag naar gemak en lage prijzen de komende jaren stevig verder groeien.

Online en fysieke verkoop gaan hand in hand

Mede vanwege de aanwezigheid van het zo sterke onlinekanaal doen fysieke winkels er goed aan nadrukkelijk in te zetten op kwaliteit, inspiratie en beleving in plaats van op kwantiteit. Interessant hierbij is dat pure webwinkels zoals Coolblue hun aanbod een aantal jaren terug al uitbreidden door fysieke conceptstores te openen in het centrum van een stad die diensten aanbieden die niet via een webwinkel te krijgen zijn. Deze conceptstores dienen als plek voor advies en zichtbaarheid voor de consument. Een klein deel van de collectie is in de fysieke winkel aanwezig, terwijl de totale collectie online te vinden is. Ook grote bouwmarkten, sportzaken en meubelwinkels die gelegen zijn aan woonboulevards, openen stadsconcepten in het centrum van de stad. Door deze ontwikkeling neemt de vraag naar kleinere winkelpanden in middelgrote centra toe.

Meer concurrentie voor groothandelaren

De opkomst van het onlinekanaal zorgt ook voor meer concurrentie voor groothandelaren. Traditioneel hebben groothandels de functie van schakel tussen fabriek en winkel, maar steeds meer fabrikanten bieden hun producten rechtstreeks aan de consument aan via het onlinekanaal. Daarnaast kopen met name grootwinkelbedrijven vaak rechtstreeks in bij de fabrikant zonder tussenkomst van een groothandelaar. Technologie biedt ook kansen voor groothandelaren door zelf meer gebruik te maken van e-commerce en in te zetten op omnichannel waarbij persoonlijke verkoop wordt ondersteund door een goede informatieve website.

Meer informatie

Lees het volledige rapport ‘Hoge kosten en lage koopkracht raken retailsector’.