Na drie hectische jaren komt de transportsector in 2023 in rustiger vaarwater. Toeleveringsketens hebben zich hersteld van de jarenlange chaos die werd veroorzaakt door de pandemie. Als gevolg van de oorlog in Oekraïne en de daarmee gepaard gaande sancties zijn goederenstromen verlegd. In 2023 blijven de hoge inflatie en hoge rente echter op de sector drukken. Dat schrijft sectoreconoom Albert Jan Swart bij de presentatie van de nieuwe prognose voor de sector Transport van ABN AMRO.
Bron: ABN AMRO.
Door de hoge inflatie kopen consumenten minder goederen. De snel verhoogde rente remt de productie in de bouw en de industrie. Ook de versnelling van de energietransitie remt de groei.
Nu de energiecrisis in hevigheid is afgenomen en toeleveringsketens weer normaal functioneren, beginnen de structurele gevolgen van de oorlog in Oekraïne zich af te tekenen. Voor de transportsector is de versnelling van de energietransitie het belangrijkste gevolg. Hierdoor daalt in Duitsland de vraag naar steenkool, waardoor de binnenvaart en de Rotterdamse haven minder droge bulklading te verwerken krijgen. Aangezien de binnenvaart in 2022 weinig lading vervoerde door laagwater, groeit deze branche nog wel.
Meer lezen of luisteren naar een gesprek van BNR Radio met Albert Jan Swart? Ga naar de website van ABN AMRO. Hier vind je ook de volledige sectorprognose.