zero emissie Amsterdam

Update ING over de transitie naar zero emissie

Beschikbaarheid, betaalbaarheid en betrouwbaarheid vormen de belangrijkste voorwaarden om zero-emissie trucks in te zetten. Zeker in het ‘heavy duty’-segment staat de sector voor een grote uitdaging, omdat de voertuigen nauwelijks beschikbaar zijn en als ze er wel zijn, veel kosten. Ook zijn er uitdagingen met de beschikbaarheid van laadinfra, het aansluiten op het energienetwerk en het inkopen van energie. Dit besef begint ook langzaam door te dringen bij beleidsmakers en opdrachtgevers. Dat concluderen experts van ING.

Bron: ING.

Wereldwijd is afgesproken om de opwarming van de aarde onder de twee graden Celsius, en het liefst onder de 1,5 graad, te houden. Dat is het belangrijkste resultaat van het klimaatakkoord van Parijs uit 2015. Om dit te realiseren moeten in alle sectoren de broeikasgassen fors worden teruggebracht. De Europese Commissie heeft als doelstelling een broeikasgasreductie van 55% in 2030 ten opzichte van 1990 in de Europese Klimaatwet opgenomen. In het Klimaatakkoord is onder meer de ambitie vastgelegd om in 2025 minimaal 30 Nederlandse steden zero emissie te gaan bevoorraden.

Tijdens de klimaatconferentie van Glasgow in 2021 hebben, op initiatief van Nederland, vijftien landen en tal van bedrijven in de transportsector hun handtekening gezet onder de ambitie dat vanaf 2040 alle nieuwe vrachtauto’s en bussen in hun land rijden zonder uitstoot. En vanaf 2050 mag het wegvervoer helemaal geen uitlaatgassen meer uitstoten. Om deze ambitie te realiseren is er het doel gesteld om in 2030 al 30% van de nieuwe zware vrachtvoertuigen uitstootvrij te hebben. Aangezien jaarlijks ongeveer 14.000 nieuwe vrachtauto’s (trekkers en bakwagens groter dan 3,5 ton) geregistreerd worden, betekent het doel van 30% in 2030 een jaarlijkse instroom van 4.200 zero emissie-vrachtvoertuigen in dat jaar. Dat is aanzienlijk hoger dan het tiental zero emissie vrachtvoertuigen (groter dan 3,5 ton) dat in heel 2021 nieuw geregistreerd is. Hier ligt dus een grote uitdaging voor de sector. In 2040 moet dit aantal dan verder opgelopen zijn naar 14.000 nieuwe zero emissie-vrachtvoertuigen en in 2050 moeten dan alle bijna 150.000 vrachtauto’s in Nederland vervangen zijn door een zero emissie-variant.

Transitie komt snel dichterbij

Voor veel transportbedrijven is de aanschaf van zero emissie-voertuigen nog een stap te ver aangezien de aanschafkosten voor dit soort voertuigen hoog zijn, de actieradius beperkt is en de oplaad- en tankvoorzieningen nog ondermaats zijn. Dat betekent echter niet dat bedrijven achterover kunnen leunen. Ze zullen actief moeten bijdragen aan de CO2-reductie doelstelling. Tevens is de transitie onvermijdelijk en komt deze snel dichterbij.

Een belangrijk onderdeel hierbij is de transitie naar zero emissie-voertuigen, maar ook brandstofbesparing door beter rijgedrag, betere planning en aerodynamische toepassingen (truck van de toekomst) komen aan bod. Daarnaast ligt er nog veel ongebruikt potentieel om de CO2 in de transport- en logistieke sector terug te dringen, De opgave waar de sector voor staat is gigantisch en kan alleen gerealiseerd worden als alle stakeholders samenwerken om het doel te bereiken. Dit betekent dat ook beleidsmakers nodig zijn om de juiste kaders te scheppen en de CO2-uitstoot in de transport- en logistieke sector terug te dringen.