De energietransitie wint terrein, ook in de transport en logistiek, maar bedrijven lopen steeds vaker aan tegen de grenzen van het stroomnet. Een energiehub kan de oplossing zijn voor netcongestie. Bij het opzetten ervan zijn veel partijen betrokken die niet altijd de regie pakken of succes kunnen aanjagen. Topsector Energie en de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland lieten daarom een handleiding opstellen. Het ‘Handelingsperspectief gemeenten voor initiatie van energiehubs’ helpt gemeenten besluiten of en welke rol ze willen spelen bij de start van een energiehub. Twee partners van Amsterdam Logistics leverden input voor het handelingsperspectief.
Tekst: Anke Hoets.
Netcongestie is inmiddels ingeburgerd in het woordenboek van politiek en bedrijfsleven. Door de elektrificatie kleuren veel gebieden in ons land rood: netbeheerders kunnen er geen aansluiting op het stroomnet realiseren door capaciteitsgebrek. De opstellers van het handelingsperspectief – ROCC Solid Results – schrijven: “Veel bedrijventerreinen kampen met energie-uitdagingen waar een energiehub als oplossing voor kan dienen. Maar door een leemte in probleemeigenaarschap worden deze uitdagingen door de stakeholders niet overal collectief opgepakt. Onderliggende vraag daarbij is wie in de lead is waar het gaat om het initiëren en ontwikkelen van energiehubs.”
Verkenningsfase energiehubs
Het handelingsperspectief richt zich op de beginfase van de ontwikkeling van een energiehub, de pre-verkenning en verkenningsfase. ROCC: “Hierbij is zowel gekeken naar de overwegingen aan de voorkant van het traject, de mogelijke rollen en naar hoe te komen tot een uiteindelijke rolbepaling. Vervolgens is een handelingsperspectief per rol gegeven.
De mogelijke rollen van de gemeente
De gemeente kan in de pre-verkenning en verkenningsfase op verschillende momenten een rol pakken in de ontwikkeling van een energiehub op een bedrijventerrein:
Er zijn ook verschillende scenario’s voor de ontwikkeling en realisering van een energiehub. Drie succesverhalen worden genoemd in de rapportage, zoals Schiphol Trade Park (STP) van gebiedsontwikkelaar SADC. Verder beschrijft ROCC onder andere welke andere partijen betrokken (kunnen) zijn bij een energiehub, hun mogelijke drijfveren en welke programma’s er lopen op nationaal, regionaal en lokaal niveau en beschrijft het .
Vervolgonderzoek nodig
Het rapport is niet uitputtend. ROCC sprak met meerdere partijen, waaronder Amsterdam Logistics-partners SADC en provincie Noord-Holland. Ut de gesprekken is onder meer gebleken dat er behoefte is aan handvatten voor het opstellen van een integraal energiebeleid, inzicht in de eventuele rol van gemeentes in latere fases, enzovoort.