klimaattop elektrisch

38 landen en 223 stakeholders werken aan meer zero-emissievrachtwagens en -bussen

233 deelstaten, banken, bedrijven en vrachtwagenbouwers scharen zich achter een Nederlands initiatief voor schoon zwaarder wegverkeer. Dat is bijna een verdubbeling tegenover vorig jaar. Zo heeft bijvoorbeeld Maersk zich aangesloten. Ook doen 2 nieuwe landen mee: Mozambique en Ethiopië. Dat heeft het ministerie van IenW bekendgemaakt op klimaattop COP29 in Azerbeidzjan.

Bron: Rijksoverheid.

Vrachtwagens en bussen zijn belangrijk voor vervoer van goederen en personen maar brengen ook veel vervuiling met zich mee. Ondanks dat vrachtwagens en bussen mondiaal slechts zo’n 4% van het wegverkeer vertegenwoordigen, verbruiken ze ruim 1/3 van de brandstoffen en stoten ze zo’n 70% van de stikstof van al het wegverkeer uit.  

Schone lucht houdt zich niet aan landsgrenzen

Omdat CO2-uitstoot en schone lucht zich niet aan landsgrenzen houden, is het belangrijk dat er wereldwijd gewerkt wordt aan het terugdringen van schadelijke uitstoot. Daarom heeft Nederland – samen met de NGO CALSTART op de Klimaattop in Glasgow in 2021 – de Global Memorandum of Understanding on Zero-Emission Medium- and Heavy-Duty Vehicles gelanceerd. Deelnemers aan de Global MOU committeren zich aan de ambitie dat vanaf 2040 alle nieuwe vrachtwagens en bussen in hun land of bedrijf zero-emissie zijn. Deze ambities zijn noodzakelijk om de klimaatdoelstellingen te halen.

Kansen voor Nederlandse bedrijven

De Global MOU zorgt ook voor kansen voor het Nederlandse bedrijfsleven. Nederland is wereldwijd namelijk één van de koplopers op het gebied van duurzame mobiliteit. Door internationaal samen te werken zorgen we ervoor dat er een krachtig signaal wordt afgegeven om te verduurzamen. Hierdoor versnelt de productie en groeit het aanbod van duurzame voertuigen, dit maakt schone vrachtwagens en bussen steeds betaalbaarder ten opzichte van de fossiele alternatieven.

Inmiddels doen 38 landen mee.  De 38 landen die de Global MOU ondertekend hebben vertegenwoordigen zo’n 20% van de nieuwe vrachtwagens en bussen die wereldwijd op de markt komen en 39,5% van de wereldeconomie (BBP).

Endorsers

Naast de 38 nationale overheden hebben meer dan 200 andere spelers zoals deelstaten, banken, vlooteigenaren en vrachtwagenbouwers zich achter deze ambitie geschaard. Ook Nederlandse bedrijven uit de Metropoolregio Amsterdam – zoals Heineken, Albert Heijn, Milence en Fastned – hebben zich achter dit initiatief geschaard. 

Meer informatie

Deelnemende landen aan de Global MOU over zwaar wegvervoer:  

Naast Nederland doen Aruba, België, Canada, Chili, Colombia, Costa Rica, Curaçao, Denemarken, Dominicaanse Republiek, Ethiopië, Finland, Ghana, Ierland, IJsland, Israël, Kaapverdië, Kroatië, Liechtenstein, Litouwen, Luxemburg, Mozambique, Nieuw Zeeland, Noorwegen, Oekraïne, Oostenrijk, Papua Nieuw Guinea, Portugal, Schotland, de Seychellen, Sint Maarten, Tonga, Turkije, Uruguay, Verenigd Koninkrijk, Verenigde Staten, Wales en Zwitserland mee.

Deelnemende andere partijen aan de MOU: Global Commercial Drive To Zero Program — Endorsement (globaldrivetozero.org)