Met de CSRD komt er voor het eerst regelgeving die alle bedrijven die met elkaar samenwerken in de keten aangaat. Voorheen lag de verantwoordelijkheid voor CO2-reductie met name bij het logistieke bedrijf. Met de introductie van CSRD wordt dat serieus anders.
Bron: ABN AMRO.
De nieuwe regelgeving rondom CSRD geeft een extra dimensie aan en een belangrijke versnelling in de transitie die we met elkaar moeten maken, aldus Bart Banning, sector banker transport en logistiek bij ABN AMRO. “Omdat we in de keten aan elkaar zijn overgeleverd.” De bank is één van de partners van de Lean & Green Summit die op 27 november plaatsvindt in de Rijtuigenloods in Amersfoort.
Vanuit zijn functie moet Bart Banning het inzicht en overzicht hebben van wat er gebeurt bij logistieke bedrijven. Wat de gevolgen zijn van bepaalde bewegingen van buitenaf of van binnenuit. “Wij zien wat de trends en ontwikkelingen zijn in een bepaalde sector en welke kansen of risico’s dit kan opleveren voor ondernemingen in die sector.”
Welke ontwikkeling is op dit moment belangrijk voor de sector transport en logistiek?
“We kijken in de sector al een hele tijd hoe we iedere dag efficiënter en milieuvriendelijker logistiek kunnen bedrijven, met focus op thema’s als energie, digitalisering en arbeidsmarkt. Sinds kort is er een dimensie bijgekomen die dat proces versnelt en in mijn ogen ook kansrijk is voor de sector om de volgende stap te zetten. Dat is de nieuwe regelgeving rondom CSRD.”
CSRD staat voor Corporate Sustainability Reporting Directive. Dit is een nieuwe Europese richtlijn die bedrijven verplicht te rapporteren over de impact van hun activiteiten op mens en milieu.
“Voor het eerst regelgeving die alle bedrijven die met elkaar samenwerken in de keten aangaat.”
Waarom zou deze rapportageverplichting een volgende stap kunnen zijn in het verduurzamen van de sector?
“Met de CSRD komt er voor het eerst regelgeving die alle bedrijven die met elkaar samenwerken in de keten aangaat. Voorheen lag de verantwoordelijkheid voor CO2-reductie vooral bij het logistieke bedrijf. Voor welke klant hij dat deed was eigenlijk minder relevant. Met de CSRD is dat echt anders; de hele keten is verbonden.
Bovendien gaat het niet alleen om rapportage. De CSRD eist ook dat er een strategie gekoppeld wordt aan de gegevens uit de rapportage. Logistieke bedrijven zullen meer dan ooit met hun opdrachtgevers in gesprek gaan om te kijken hoe ze de uitstoot (stapsgewijs) kunnen reduceren. Dit betekent dat de strategie om te verduurzamen veel meer vanuit een partnership met elkaar wordt gedeeld. Ook de rollen en verantwoordelijkheden zijn hierin helder afgesproken.”
“De kracht van CSRD is dat het een instrument is dat bedrijven uitdaagt om samen te verbeteren.”
Wat is de kracht van CSRD?
“In mijn ogen is deze regelgeving een belangrijke toevoeging in de transitie die we met elkaar al gestart zijn. Noem het een verplichting, maar het geeft ook een kans. Je ziet vaak dat het in de ketens gaat over pricing, de kostprijs van transport en over relatief kortetermijncontracten. CSRD zet hoop ik de deur serieus open naar langere termijncontracten. Het nodigt partijen uit om vanuit hun expertise met elkaar te kijken hoe de goederenvolumes in de toekomst op een andere manier logistiek kunnen worden verwerkt. Alles gericht op efficiency-verbetering en gericht op reductie van de CO2-uitstoot. Dat is de kracht van CSRD: het gaat niet meer om individuele bedrijven, maar het is een instrument dat bedrijven uitdaagt om samen te verbeteren.”
“CSRD is in 2024 een serieus thema geworden binnen de logistieke sector.”
Zijn de regels rondom CSRD al voldoende bekend?
“ABN AMRO heeft onderzoek gedaan naar hoe bekend bedrijven, met name in MKB, zijn met de CSRD-regelgeving. In november 2023 bleek dat twee derde van de bedrijven nog helemaal niet wist wat CSRD betekende. Laat staan dat ze wisten wat er op hun afkwam. We zien dat er in 2024 flinke stappen zijn gemaakt om de bewustwording rondom CSRD omhoog te krijgen. Daarnaast is er veel meer aandacht gekomen voor de vraag wat je dan tegenkomt. Al moet ik toegeven dat dat nog niet voor de volle honderd procent bekend is. Maar CSRD is in vergelijking met vorig jaar echt wel een serieus thema geworden binnen de logistieke sector. Dat moet ook wel. Want veel grote bedrijven zullen over het jaar 2025 moeten gaan rapporteren over hun CO2-uitstoot. Er is dus geen tijd te verliezen, als je de logistieke activiteiten voor zo’n bedrijf uitvoert. ”
“Er is veel hulp en kennis beschikbaar; gebruik die kennis is mijn advies.”
Wat moet er nog gebeuren?
“De CSRD is best complexe wet- en regelgeving. Het leveren van de rapportages is niet iets dat je van de ene op de andere dag kunt realiseren. Niet iedereen heeft de digitale infrastructuur al op orde om die rapportage goed te kunnen doen. Er worden flinke stappen gezet, maar je ziet aan de andere kant dat er ook nog heel veel bedrijven zijn die het nodige te doen hebben op het gebied van digitalisering en dataverwerking. Er is veel hulp en kennis beschikbaar. Gebruik die kennis, is mijn advies. Praat met collega-ondernemers over de wijze waarop zij hiermee omgaan. Maar zoek ook je accountant of bank op, vraag de brancheorganisatie of werk samen met partijen als BigMile of Loginex. Er is werk aan de winkel.”