Uit een onderzoek van TNO blijkt dat verkeersdata van Google een betrouwbare en kostenbesparende aanvulling bieden op de al beschikbare databronnen. De gemeente Amsterdam gaat met Google en TNO samenwerken om de gegevens in de praktijk toe te passen voor verkeersmanagement.
TNO onderzocht zowel de haalbaarheid als de meerwaarde van de inzet van Floating Car Data (FCD) voor verkeersmanagementtoepassingen. FCD is de informatie over de locatie en de snelheid van aanwezige reizigers die geanonimiseerd wordt verkregen van gebruikers met mobiele Android-telefoons en Google Maps. Deze verkeersstatistieken vergeleek TNO met de metingen van het uitgebreide netwerk aan verkeerssensoren in het wegennet in Nederland zoals bij de ring A10 bij Amsterdam.
TNO berekende dat als 20% van de weglussen op het hoofdwegennet wordt vervangen door Google verkeersstatistieken het nog steeds een kwalitatief goede en dekkende informatievoorziening is. Deze vervanging kan in potentie een aanzienlijke kostenbesparing met zich meebrengen. Voor bijvoorbeeld 30 km op de A12 met drie stroken in beide richtingen is met 20% minder wegsensoren een besparing van 40 duizend euro per jaar mogelijk. De totale besparing, bij vervanging van het gehele Nederlandse hoofdwegennet — 6.500 km auto(snel-)weg, met een levensduur van gemiddeld 12 jaar — zou dan 161 miljoen euro bedragen op investering, beheer en onderhoud van weglussen.
De Google verkeersstatistieken bieden volgens TNO veel potentie voor verkeersmanagement toepassingen in en rond stad. Voorbeelden van toepassingen zijn slimme routes op basis van actuele reistijden, zowel via dynamische route informatie panelen (DRIP) als in-car-diensten zoals via een app. Een andere toepassing is filedemping en file-alert. Een derde toepassing is het verkrijgen van inzicht in neveneffecten van verkeer dat een sluiproute kiest vanwege een verkeersongeval of wegopbreking. Concreet gaan de partijen de verbouwing rond de Zuidas aanpakken om nieuwe diensten en mogelijkheden te achterhalen.
Bron en foto: Verkeersnet