shell hernieuwbare

Bevoorradingsvloot vrachtwagens van Shell rijdt nu op hernieuwbare brandstof

Alle circa tachtig tankwagens die voor Shell Nederland onderweg zijn, rijden op hernieuwbare brandstof. Het gaat om de tankwagens die de Nederlandse regionale vliegvelden en de Shell-tankstations van kerosine of brandstof voor het wegverkeer voorzien. Daarmee zet Shell actief stappen in het terugdringen van de eigen emissies, de zogenoemde Scope 1, op weg naar netto nul uitstoot in 2050 of eerder.

Bron: Shell Nederland.

Van de Shell-tankwagenvloot rijden er nu 46 wagens op bio-LNG, de rest op hernieuwbare diesel (HVO). Hernieuwbare diesel tanken de trucks vooral op het depot in Arnhem, met Tessenderlo in België als alternatief. Verder zijn er steunpunten in Oosterhout en Kampen. Shell Energy en Chemicals Park Rotterdam in Pernis heeft haar eigen brandstofdepot. Daar nemen 24 tankwagens voor Shell de bevoorrading van de Nederlandse tankstations, en gedeeltelijk die in België, Duitsland en Frankrijk voor hun rekening.

“Ook zakelijke klanten kozen bewust voor Shell Renewable Diesel en krijgen die direct aangeleverd met een tankwagen die ook op hernieuwbare diesel rijdt”, zegt Freek Gieles, contractmanager NSC Benelux en bij Shell verantwoordelijk voor de tankwagenvloot die vanuit Nederland de locaties bevoorraadt.

Bio-LNG uit Amsterdam

Nederlandse Shell BioLNG komt van de in 2021 met partners Renewi en Nordsol geopende productie-installatie bij Amsterdam en is – aangevuld met buitenlandse productie – ook verkrijgbaar bij alle 14 Shell-trucklocaties in Nederland en België.

De verduurzaming van de vloot tankwagens is al even op gang. In 2020 reden 19 trucks op gewone LNG – dat later bio-LNG werd, een jaar later al 37 trucks. Net als hernieuwbare diesel in gewone dieseltrucks, kan bio-LNG in gewone LNG-trucks worden getankt. Er zijn dus geen motoraanpassingen of nieuwe vrachtwagens voor nodig.

Logistieke puzzel

Gieles: “Het was best een logistieke puzzel, want onze tankwagens zijn twintig uur per dag op de weg. De chauffeurs, die in twee ploegendiensten werken, moeten onderweg kunnen tanken om weer verder te kunnen. Op die locatie  moeten dan ook de hernieuwbare brandstoffen aanwezig zijn. Maar het werkt nu goed en het halen van de uitstootreductie van onze eigen vloot was een heel fijn vooruitzicht.”