Auto’s die met elkaar én met de verkeerslichten communiceren, rijden sneller over kruispunten dan andere auto’s. Dit is één van de resultaten uit het onderzoek van de provincie Noord-Holland op de N205 (eerste slimme weg).
Voor het eerst reden in september 2018 zeven auto’s met een speciale cruisecontrol tussen het normale verkeer. De auto’s staan met elkaar in verbinding en houden automatisch afstand van elkaar. Hierdoor blijven ze als een ‘treintje’ bij elkaar en weten ze wanneer hun voorganger optrekt of afremt. Met de speciale cruisecontrol reageert de auto veel sneller op zijn voorganger dan bestuurders dat zelf kunnen. Dat systeem heet coöperatieve adaptieve cruise control (CACC).
Veelbelovend
“De resultaten van de praktijkproef en de simulatiestudie zijn veelbelovend. Het ‘treintje’ auto’s kon op een veilige manier sneller over de kruispunten rijden”, zegt gedeputeerde mobiliteit Elisabeth Post van de provincie Noord-Holland. “De slimme verkeerslichten op de N205 herkenden het ‘treintje’ en bleven langer groen als dit mogelijk was, waardoor de reistijd afneemt.” Bij de verkeerslichten stonden de auto’s wel verder uit elkaar dan normale auto’s, waardoor de rij langer werd en de linksaf- en rechtsaf-vakken niet volledig gebruikt werden. Dit heeft een negatief effect op de doorstroming en moet nog verbeterd worden.
Harmonica-effect
In dit onderzoek is CACC ook vergeleken met adaptieve cruise control (ACC), dat in steeds meer auto’s aanwezig is. Beide systemen passen automatisch de snelheid aan, maar bij ACC reageert de auto alleen op de auto voor zich. Het ACC-systeem kan daardoor minder snel reageren. Elke auto remt iets later en daardoor harder dan zijn voorganger, waardoor een harmonica-effect optreedt. Hoe langer het treintje, hoe groter het effect. ACC-auto’s hebben daarmee een negatief effect op de doorstroming. Bij CACC treedt dit effect niet op, bleek uit de test. Om auto’s van verschillende merken met elkaar te laten communiceren, moeten automobielfabrikanten wel gaan samenwerken.
Verkeersveiligheid
Tijdens de test op de weg en in de simulatie bleek CACC veilig te functioneren. Er is getest onder verschillende weersomstandigheden. Bij zware regenval moest de test tijdelijk stopgezet worden, omdat niet meer voldaan kon worden aan de eis van minimaal 200 meter zicht. Het CACC systeem werkte op dat moment nog veilig en zeker in situaties met slecht zicht kan CACC een positief effect hebben op de verkeersveiligheid en de doorstroming.
Het onderzoek is uitgevoerd door TNO en TU Delft, in het rapport zijn alle onderzoeksresultaten terug te lezen.