Uit recent onderzoek van ABN AMRO onder transportondernemers blijkt dat 80% cybercriminaliteit als risico voor de organisatie ziet. Bedrijven maken zich vooral zorgen over phishing e-mails, ransomeware en DDoS-aanvallen. De belangrijkste maatregelen die worden genomen zijn preventief en gericht op zowel technologische (71%) als menselijke (63%) kwetsbaar heden. Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat bedrijven steeds meer investeren in de beveiliging van hun digitale omgeving. Van alle deelnemers geeft 67% aan in 2023 – vanwege de toenemende dreiging – meer geld aan cyberbeveiliging te hebben uitgegeven dan in 2022. In 2024 verwacht 45% meer te investeren in cyberbeveiliging dan vorig jaar; de helft van de deelnemers denkt hetzelfde uit te geven als in 2023.
Bron: ABN AMRO.
In een uitgebreid artikel gaat ABN AMRO in op het onderzoek dat de bank in de eerste helft van dit jaar deed onder ondernemers. Het bewustzijn over cyberrisico’s is fors, blijkt uit bovenstaande cijfers. Om de noodzaak ervan nog eens extra te onderstrepen komt in het artikel een aantal casussen van cyberaanvallen in de sector aan bod, bijvoorbeeld op de websites van de havens van Rotterdam en Delfzijl. “Vaak zijn hele ketens afhankelijk van onderlinge levering of bezorging, ondersteund vanuit digitale transport- en warehousemanagementsystemen. Er ligt dus veel druk op de sector Transport & Logistiek, waarbij ‘tijd’ de achilleshiel lijkt. Als één schakel niet verder kan, liggen vaak ook de volgende stil.”
NIS2: nieuwe Europese wetgeving moet cyberweerbaarheid verbeteren
Het artikel is ook de introductie naar nieuwe Europese regelgeving NIS2. Om de cyberveiligheid in Europa te verbeteren, gaat in oktober 2024 een nieuwe wet in: NIS2, de opvolger van de Network and Information Security Directive (NIS). Organisaties die belangrijk of essentieel zijn voor de maatschappij, moeten zich aan deze richtlijn houden om de impact van cyberaanvallen en -verstoringen te beperken.
Het is de bedoeling dat Europese lidstaten de richtlijn naar landelijke wetgeving vertalen, maar Nederland loopt hierbij vertraging op. Toch is het verstandig om uw organisatie al op de invoering voor te bereiden. Omdat de wet er hoe dan ook komt, maar ook omdat klanten of De Europese Unie beschouwt de infrastructuur rondom transport als essentieel. Dat geldt vooral voor vracht die over zee of via de lucht wordt vervoerd.
Webinar en stappenplan: wat kun je doen tegen cyberrisico’s
Bekijk het gratis webinar van ABN AMRO over de maatregelen die je als ondernemer kunt nemen tegen cyberdreigingen. Onderzoeksbureau Insights van ABN AMRO bracht ook een infosheet uit met een stappenplan om ondernemers in de Transport en Logistiek te ondersteunen bij het verhogen van de cyberveiligheid.
Wegvervoerders
Wegvervoerders horen in verreweg de meeste gevallen niet tot ‘essentiële’ bedrijven uit de NIS2. Hoe dit precies gedefinieerd wordt, is nog niet duidelijk. Wel is duidelijk dat een aantal wegvervoerders, actief in specifieke segmenten, onder NIS2 gaat vallen – denk aan het transport van olie, post- en koeriersdiensten, afvalstoffenbeheer, en de distributie van levensmiddelen en chemicaliën.
Meer informatie
Benieuwd of uw organisatie onder de NIS2-richtlijn valt? Lees ons rapport: ‘Steeds verfijndere cyberaanvallen schudden ondernemers nog lang niet altijd wakker‘, of vul de Zelfevaluatie NIS2 van het Nationaal Cyber Security Centrum in.