Het is goed om te lezen dat dit kabinet trots is op de bereikbaarheid van Nederland en tegelijk aangeeft dat de bereikbaarheid zowel nationaal als internationaal onder druk staat.
Daarmee kijkt dit kabinet op het gebied van logistiek, mobiliteit en infrastructuur gelukkig weer ‘over de Nederlandse dijken heen’ en is het haar streven om Nederland tot een topspeler te laten behoren. Het kabinet (h)erkent ook dat daar acties voor nodig zijn.
Bron: ACN.
Het kabinet geeft terecht aan dat onze economie en samenleving een hoge mate van leveringszekerheid voor goederen vereisen en benoemt daarbij ook de 4.000 ton vracht die per dag door de lucht wordt vervoerd. ACN sprak hier eerder met onder andere het ministerie van IenW over in termen van ‘strategisch autonomie’ in tijden van geopolitieke onrust.
Doorgroei van Schiphol is op lange termijn mogelijk met stillere en schonere vliegtuigen. Het is daarbij belangrijk – voorwaardelijk – dat het kabinet de rechtspositie van omwonenden van Schiphol wil herstellen en de geluidsbelasting wil terugdringen met 20%. Als ondertekenaar van het 10-commitment plan van de Nederlandse luchtvaartsector schaart ACN zich achter dit voornemen. Dit geldt ook voor het voornemen om negatieve milieueffecten van luchtvaart af te laten nemen.
ACN ziet in hoofdstuk 3 (Infrastructuur, openbaar vervoer en luchtvaart) van het regeerakkoord dan ook een beeld van ‘samen doen’ in plaats van ‘met de rug naar elkaar’. Van beleid maken op basis van gezamenlijke belangen in plaats van individuele standpunten. En dat is hoopgevend voor een duurzame toekomst van luchtvaart en luchtvracht in en voor Nederland.