emissiescenario's vrachtwagens

Emissiescenario’s ABN AMRO voor vrachtwagens

Terwijl de broeikasgasemissies voor Nederland tussen 1990 en 2022 met 29% zijn gedaald, zijn de broeikasgasemissies van mobiliteit met slechts 8% gedaald. Vrachtwagens zijn verantwoordelijk voor ongeveer 20% van de mobiliteitsemissies. ABN AMRO heeft drie mogelijke toekomstige emissiescenario’s voor vrachtwagens gedefinieerd.

  • Beleid/positief scenario: we gaan ervan uit dat de beleidsdoelen worden gehaald, de benodigde oplaadpunten op tijd worden geïnstalleerd, het elektriciteitsnet wordt aangepast aan de extra vraag naar elektriciteit, de accutechnologie verbetert en er minder kritische metalen worden gebruikt
  • Basisscenario: we gaan ervan uit dat de vloot van zero-emissie trucks langzamer toeneemt omdat een deel van de laad- en tankinfrastructuur niet op tijd klaar is, de verbetering van de batterijtechnologie vertraging oploopt en er een tekort is aan kritieke metalen
  • Negatief scenario: we verwachten een aanzienlijk lager aantal zero-emissie trucks, er wordt aangenomen dat de laad- en tankinfrastructuur aanzienlijke vertraging oploopt, er zijn tekorten aan kritieke metalen en de actieradius van de batterij wordt onvoldoende vergroot

Onlangs heeft ABN AMRO ESG Economist – Emission scenarios for road mobility gepubliceerd. In dit rapport definiëren de onderzoekers drie emissiescenario’s voor de subcategorieën van wegmobiliteit: auto’s, bussen en bestel- & vrachtwagens. Met deze scenario’s kunnen ze duidelijk zien wat de mogelijke trajecten zijn voor deze subsectoren en vooral wat de belangrijkste aannames zijn achter de verschillende trajecten. Door de ontwikkelingen in deze aannames te volgen, kunnen ze in de toekomst beoordelen welk traject het meest waarschijnlijk lijkt.

Ze zetten de volgende scenario’s uiteen: beleid/positief, basis en negatief. Het beleidsscenario is ook het positieve scenario, ervan uitgaande dat het overheidsbeleid volgens plan wordt uitgevoerd en de knelpunten voldoende geadresseerd worden. In de andere scenario’s houden ze rekening met knelpunten zoals betaalbaarheid, technologie, kosten, tekort aan metalen, uitdagingen om het net aan te passen die leiden tot een afwijking van het beleidsscenario.

Voor deze Sustainaweekly beginnen ze eerst met de broeikasgasemissies van mobiliteit en daarna richten ze zich op de scenario’s voor vrachtwagens.