Duurzaam vervoer wordt verplicht voor het Nederlandse bedrijfsleven. Van zero-emissiezones, CSRD, CO2-reductie, elektrificering of waterstof tot modal shift, bedrijven staan voor strategische keuzes om hier op de beste manier invulling aan te geven. Tijdens de tweede editie van het Duurzaam Vervoer Inspiratie Event op 28 mei leer je van toonaangevende sprekers en neem je deel aan verschillende inspiratiesessies met actuele bedrijfscasussen.
Bron: evofenedex.
DHL, bp, DAF, BigMile, Nyenrode Business University en vele andere bedrijven en organisaties geven je nieuwe inzichten in de actuele ontwikkelingen van de markt. Met de informatie van deze dag ben jij volledig in staat om invulling te geven aan het duurzame vervoer van jouw bedrijf in de toekomst. Ook kom je deze dag in contact met specialisten en vakgenoten die voor dezelfde uitdagingen staan.
Praktische informatie
Locatie: evofenedex in Zoetermeer.
Prijs voor leden evofenedex: gratis.
Prijs niet-leden: 199 euro excl. btw Meer informatie
Keynote sprekers
Marleen Nelemans, sustainabiltymanager DHL.
DHL eCommerce heeft een ijzersterke ambitie en is vastberaden om de uitstoot maximaal te reduceren. Dit is een kernaspect van de bedrijfsvoering. Alle investeringen die DHL eCommerce doet, van gebouw tot vloot, worden uiterst duurzaam gedaan. Tijdens deze keynote deelt Marleen Nelemans (senior sustainabilitymanager bij DHL eCommerce) hoe DHL maximale focus heeft op CO2-reductie, hoe het 2500 elektrische voertuigen beheert, en welke uitdagingen het tegenkomt op weg naar nul uitstoot.
Om logistieke ketens grondig te verduurzamen zal de overheid veel meer moeten doen dan nu. Dat bepleiten drie onderzoekers van de Nyenrode Business Universiteit in een recent onderzoeksrapport. De wil om te verduurzamen is er wel bij veel bedrijven, maar echt grondige stappen zetten blijkt lastig.
Ingrid Koning en Jack van der Veen
Universitair hoofddocent Commercieel Privaatrecht Ingrid Koning en hoogleraar Supplychainmanagement Jack van der Veen pleiten dat de overheid diverse rollen op zich kan en moet nemen om logistieke ketens op weg te helpen om te verduurzamen. Dat kan door meer en duidelijke(re) regels op te stellen, maar ook door actiever te worden in het faciliteren: door subsidiering, informatievoorziening, het eigen inkoopbeleid en door het nemen van een regierol in het om de tafel krijgen van ketenpartijen om daadwerkelijk het gesprek aan te gaan om te verduurzamen.
De bal van het ‘wicked problem’ van de verduurzaming van logistiek ligt natuurlijk niet alleen bij de overheid. Ook logistieke ketens zelf zullen fundamenteel anders moeten functioneren om de duurzaamheidstransitie te bewerkstelligen. Daarvoor is een paradigmaverschuiving nodig die ketenpartijen zelf moeten forceren.
In deze keynote delen beide onderzoekers hun bevindingen en gaan ze dieper in op hun standpunt dat meer regels en actiever overheidshandelen logistieke ketens kunnen helpen om deze paradigmaverschuiving te bereiken. Ook is er ruimte voor dialoog met de sprekers.