Minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat wil dat het aantal grondafhandelaars dat actief is op Schiphol wordt gehalveerd. Dat schrijft hij in een brief aan de Tweede Kamer. Op dit moment zijn er zes grondafhandelaars op de luchthaven in Amsterdam actief. De minister kondigde zijn plannen vorig jaar al aan, maar liet eerst uitgebreid onderzoek doen naar nut, noodzaak en uitvoerbaarheid van de maatregel. Dat onderzoek is inmiddels afgerond.
Een consortium van SEO Economisch Onderzoek, de Universiteit van Antwerpen en To70 deed in de afgelopen maanden het onderzoek. Vraag was of een reductie van het aantal grondafhandelaars zou bijdragen aan “een verbetering van de veiligheid, kwaliteit, effectiviteit en efficiëntie van de grondafhandeling op de luchthaven”. De onderzoekers voerden analyses uit op het draagvlak, de marktstructuur en de veiligheid. Ook deden ze een benchmarkonderzoek door de afhandeling van bagage op Schiphol te vergelijken met de operatie op Parijs-Charles de Gaulle en Frankfurt am Main. “Hieruit komt de conclusie dat de markt voor grondafhandeling op Schiphol op dit moment niet optimaal werkt. Ook in vergelijking met andere Europese luchthavens is het aantal actieve grondafhandelaren relatief groot.
Halveren van het aantal afhandelaars
Volgens de onderzoekers kan een positief resultaat worden bereikt door het aantal afhandelaars te halveren van nu zes naar drie. De minister – die aangeeft dat hij op basis van de Regeling grondafhandeling luchtvaartterreinen bevoegd is om in te grijpen – neemt de aanbeveling over. Hij schrijft: “De onderzoekers geven aan dat de optimale situatie ontstaat bij drie marktpartijen. Als deze drie bedrijven actief zijn op alle drie de categorieën geeft dit de grootste scopevoordelen. Dit advies wordt opgevolgd, wat betekent dat de beperking tot drie grondafhandelingsbedrijven zal worden toegepast op zowel de bagageafhandeling, platformafhandeling als de vracht- en postafhandeling.”
Vervolgtraject: consultatie en besluit Tweede Kamer
Harbers heeft inmiddels een consultatie opengesteld over zijn voornemens. Hij verwacht dat in het najaar de Tweede Kamer zich erover buigt. Schiphol zal vervolgens een aanbesteding volgens Europese richtlijnen opstarten voor de afhandelaars. De minister denkt dat de nieuwe situatie op z’n vroegst in 2025 haar beslag zal krijgen.