havenmonitor 2024

Havens NZKG: ‘Meer omzet, minder werk en toegevoegde waarde’

In opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft Erasmus UPT de Havenmonitor 2024 uitgebracht. De havenmonitor biedt een overzicht van de economische betekenis van de Nederlandse zeehavens. Port of Amsterdam verzorgde de gegevens voor de havens in het Noordzeekanaalgebied. In algemene zin geldt hier dat er een flinke stijging van de omzet zichtbaar is, maar er zijn ook minpuntjes.

Bron: Havenmonitor 2024.

In de Havenmonitor 2024 worden de kerncijfers voor de vier havens in Nederland opgenomen: Noordelijke Zeehavens, Noordzeekanaalgebied, Rijn-Maasmond (waaronder Rotterdam-Rijnmond) en North Sea Port. “In toegevoegde waarde dragen de zeehavens flink bij aan de Nederlandse economie; 5,5% van het bruto binnenlands product is gerelateerd aan de zeehavens. Het aandeel van de Nederlandse zeehavens is in 2022 wel afgenomen ten opzichte van het aandeel in 2022. Waar de toegevoegde waarde in de havens afnam, liet het BBP wel een flinke stijging zien, waardoor het aandeel is afgenomen”, aldus de opstellers van het rapport.

Noordzeekanaalgebied

De monitor bevat meerdere tabellen met kerncijfers. De opstellers vatten het als volgt samen voor de havens in het Noordzeekanaalgebied (Amsterdam en overig Noordzeekanaalgebied): “De economische betekenis van de havens in het Noordzeekanaalgebied neemt licht af qua werkgelegenheid en toegevoegde waarde. Er is wel een flinke stijging van de omzet zichtbaar. De directe werkgelegenheid bedraagt in 2023 42.441 werknemers, een daling van 2,8% ten opzichte van 2022.”

Toegevoegde waarde Noordzeekanaalgebied

“De werknemers realiseren gezamenlijk een directe toegevoegde waarde van ruim 5,4 miljard euro (-5,5% ten opzichte van 2022)”, vervolgen de opstellers van het rapport. Ter vergelijking: Rotterdam realiseerde met 16,5 miljard euro iets minder dan de helft van de totale toegevoegde waarde.

Tekst loopt door onder afbeelding van Erasmus Centre for Urban, Port and Transport Economics (Erasmus UPT).

De omzet in het Noordzeekanaalgebied stijgt met dubbele cijfers. “De omzet is in 2023 sterk toegenomen met 12,8% tot 35,7 miljard euro, waarbij dit vrijwel geheel komt door de activiteiten in de vestigingsplaats. Een groot deel van de toename van de omzet is in de sector groothandel in de haven van Amsterdam.”

Over de Havenmonitor 2024

De havenmonitor biedt een overzicht van de economische betekenis van de Nederlandse zeehavens. De havenmonitor wordt door het Erasmus Centre for Urban, Port and Transport Economics (Erasmus UPT) in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat opgesteld in samenwerking met het Centraal Bureau voor de Statistiek en de Nederlandse zeehavenbedrijven, waaronder Havenbedrijf Amsterdam.