De sector Transport en Logistiek “heeft weer vaste grond onder de voeten”. Dat schrijft Rico Luman. De ING-econoom stelde begin september een nieuwe analyse op voor de transport- en logistieksector. In de analyse gaat hij uitgebreid in op alle transportmodaliteiten – scheepvaart, wegtransport, personenvervoer en spoor en luchtvaart (inclusief vracht) – en op de logistieke dienstverlening in ons land. Na corona heeft de sector zich hersteld maar er is nog steeds sprake van “onzekerheid en magere groei”.
Bron: ING.
De ING-conclusies samengevat
- Na pieken en dalen heeft de transport- en logistieksector weer vaste grond onder de voeten, al blijft er internationale onzekerheid. Het volume groeit in 2024 en 2025 per saldo licht.
- Nu overtollige voorraden zijn afgebouwd en de naweeën van corona afnemen, is er weer groei in het pakketvervoer, de logistiek en het wegtransport.
- De binnenvaart en het spoor hebben last van de kwakkelende (Duitse) industrie en de energietransitie zorgt voor minder vervoer.
- In het OV en in de luchtvaart keren opnieuw meer reizigers terug, maar prijs, kwaliteit en capaciteit remmen hier af.
- Het personeelstekort loopt na een korte onderbreking weer op en blijft voor de hele sector een grote uitdaging.
- Het aantal faillissementen stijgt in 2024 flink door een combinatie van kostenstijging en beperkte ruimte voor prijsverhogingen en in sommige deelsectoren zwakke marktvraag.