regeerakkoord metropoolregio amsterdam

René de Koning: Is uw luchtvrachtexport “veilig” vanaf 29 April 2013?

Auteur: René de Koning / IJS Global 

 

Per 29 April 2013 gaat de regelgeving omtrent luchtvracht- veiligheid en “bekende afzender” wijzigen.

 

Met het oog op de veiligheid van luchtvracht wil de Europese Unie een zo veilig mogelijke supply chain waarborgen. Hierbij wordt van de exporteurs verlangd dat zij als schakel in de supply chain daar optimaal aan meewerken. Het gevolg is dat een exporteur in geval van luchtvracht aan een aantal criteria zal moeten voldoen en een aantal beveiligingsprocedures in het bedrijf moet doorvoeren.

 

Een veilige vervoersketen bestaat uit een keten van “veilige” bedrijven: bekende afzenders, vaste afzenders, erkende agenten, wegvervoerders en luchtvaartmaatschappijen. Allen moeten voldoen aan de Europese wet- en regelgeving met als doel luchtvracht op een veilige manier te kunnen vervoeren. Als al deze bedrijven (schakels in de keten) aan de voor hen geldende eisen voldoen ontstaat er een veilige keten. Indien een bedrijf in de keten de veilige status niet kan garanderen wordt de veilige keten onderbroken, en zal er een beveiligingsonderzoek op de vracht moeten worden uitgevoerd.

 

Vanaf 29 april zijn moeten alle betrokken partijen geregistreerd zijn in een Europese database.  Exporters/verladers die hierin niet geregistreerd staan worden aangemerkt als “onbekende afzender” met als gevolg dat alle luchtvracht exportzendingen gecontroleerd zullen worden.  Dit controleren  (door bijvoorbeeld scannen en snuffelhonden) kan vertragingen veroorzaken waardoor de betreffende zending niet met de geplande vlucht mee kan.

 

Luchtvracht exporteurs   doen  er verstandig aan om zich snel te verdiepen in deze gewijzigde regelgeving en de eisen en procedures die deze met zich meebrengt. Wie niet tijdig de juiste maatregelen neemt loopt het risico op hogere kosten en vertragingen door het veilig maken van de luchtvracht met verhoogde kans van het missen van de vlucht.

 

 


 

Over de auteur

René de Koning / IJS Global 

 

Rene de Koning werkt als Chief Commercial Officer bij IJS Global (WHQ) en heeft in het verleden bij Rhenus Air & Ocean (voorheen Road Air/TMI Integrated Logistics), Nederland Distributieland en Dutch Air gewerkt.