Het Britse ZeroAvia en KLM werken aan een demonstratievlucht met ZeroAvia’s ZA2000 emissievrije waterstofmotoren voor grote regionale turbopropvliegtuigen. Dat hebben de twee woensdag bekendgemaakt.
In 2021 verbond Royal Schiphol Group zich al aan emissievrij vliegen door een samenwerkingsovereenkomst te tekenen met ZeroAvia. Toen was de doelstelling om al dit jaar op waterstof te vliegen met een klein passagierstoestel tussen Rotterdam The Hague Airport en het Verenigd Koninkrijk.
De waterstofmotoren gebruiken waterstof in brandstofcellen om elektriciteit op te wekken, waarmee het de elektrische motoren aandrijft die de propellers van het vliegtuig laten draaien. De enige uitstoot is waterdamp met een lage temperatuur. Onderzoek laat zien dat dit de impact op het klimaat tot 90% kan verminderen, vergeleken met de huidige vluchten op kerosine.[1]
Als eerste grote mijlpaal streven de bedrijven ernaar om in 2026 de eerste demonstratievlucht tussen twee luchthavens uit te voeren. Naast het identificeren van de luchthavens voor deze testvlucht zijn de teams hard aan het werk om de benodigde vliegvergunningen aan te vragen. Ook moet er gezorgd worden voor de levering van vloeibare waterstofbrandstof en de installatie van de vereiste tankinfrastructuur om de vliegtuigen van brandstof te voorzien.
Met deze samenwerking laten KLM en ZeroAvia zien dat het mogelijk is schonere vluchten toe te voegen aan het netwerk van KLM. Daarnaast versnelt het demonstratieproject de ontwikkeling van concepten voor vluchten op waterstofbrandstof in de EU.
KLM streeft naar een duurzamere operatie. Het ondersteunen van geavanceerde technologieën zoals vluchten op waterstof en elektriciteit is een van de drie pilaren voor de decarbonisatie van de luchtvaartsector. De onderhoudsafdelingen van KLM en Air France werken al samen met ZeroAvia om de vereiste kennis te ontwikkelen voor succesvol MRO (onderhoud, reparatie en operations) voor vliegtuigen met waterstofbrandstofcellen.
Over ZeroAvia
ZeroAvia heeft al uitgebreide testen uitgevoerd met een prototype van hun eerste ZA600-motor aan boord van een Dornier 228 vliegtuig op eigen terrein in het Verenigd Koninkrijk. Het bedrijf heeft ook gevorderde grondtesten uitgevoerd in de VS en het VK met de belangrijkste bouwsteentechnologieën voor het ZA2000-systeem, waaronder cryogene tanks of LH2 en de hoge temperatuur PEM brandstofcel en elektrische aandrijvingssystemen die door ZeroAvia zelf zijn ontwikkeld. De ZA2000-motor kan gebruikt worden in regionale turbopropvliegtuigen met een capaciteit tot 80 passagiers, zoals de ATR72 of de Dash 8 400.
[1] Clean Sky and McKinsey – Hydrogen Aviation: A fact-based study of hydrogen technology, economics, and climate impact by 2050 https://cleansky.paddlecms.net/sites/default/files/2021-10/20200507_Hydrogen-Powered-Aviation-report.pdf