E-commerce heeft een grote vlucht genomen. De groei is 8 procent per jaar en het einde is nog niet in zicht. Alleen al van de grote webshops zal het aantal leveringen in 2020 op naar schatting 200 miljoen liggen. De komende jaren ontstaat een wildgroei in de pakketbezorging, voorspelt Walther Ploos van Amstel, lector aan de Hogeschool van Amsterdam in De Telegraaf.
”Nu is het normaal dat er op een dag vijftien tot twintig busjes langsrijden in de straat. Door de enorme vlucht van het webwinkelen zal dit over een paar jaar stijgen naar dertig bestelbusjes per dag. Zeker nu ook de supermarkten rondrijden”, aldus Walther Ploos van Amstel in De Telegraaf.
Verdienmodel pakketbezorgers
Maar hoe blijft bezorging rendabel, nu er mensen zijn die al vijf keer per dag iemand aan de deur krijgen voor de gratis aflevering van producten? Veel webwinkels zijn de afgelopen maanden begonnen met een kosteloze bezorging in de avonduren en zelfs op zaterdag en zondag, uit angst om de boot te missen. De transporteurs hebben deze eisen moeten volgen.
Volgens expert André Mulder van zakenbank Kepler Cheuvreux kunnen ze niet anders: ”Het huidige verdienmodel van de transporteurs staat onder druk. De service is nu haast 100%, vanwege de enorme concurrentie. Ze moeten wel, ze vechten elkaar de tent uit.”
De kosten worden nu nog deels bij de pakketbezorgers neergelegd, want het draait in deze markt om volume. Nu verdienen de diensten nog een goede boterham aan de pakketbezorging, simpelweg omdat de markt voor e-commerce nog groeit. Maar als de groei voorbij is, zal er een grote concurrentieslag komen die slachtoffers zal maken. Er zullen drie of vier grote Europese spelers overblijven.
Gratis bezorgen?
Walther Ploos van Amstel voorspelt dat er een einde gaat komen aan de snelle en gratis bezorging. In De Tijd zegt hij hierover: ‘Mensen vinden het steeds vervelender dat de postbode dinsdag voor hun deur staat met hun pakje terwijl ze zijn gaan werken. Dan kunnen ze hun pakje op zaterdag, na de werkweek, gaan halen in het afhaalpunt in de krantenwinkel of in de supermarkt. Pakjesbedrijven zullen op die groeiende verzuchting inspelen door mensen te laten bepalen waar en wanneer ze hun pakje willen ontvangen. Maar daar zullen klanten wel extra voor moeten betalen en veel mensen zullen er ook voor willen betalen.
Maar pakjesleveranciers zullen wel een betere service moeten aanbieden dan vandaag. Als een klant wil dat zijn pakje om 19 uur geleverd wordt en hij betaalt daarvoor, moet het pakje effectief om 19 uur worden geleverd. Een te late of te vroege levering is dan absoluut uit den boze. Daar falen pakjesbedrijven vandaag nog al te vaak. De eerste tekenen van de evolutie naar betaalde leveringen zie je nu al. Webwinkels zoals Coolblue, Bol.-com en Nespresso laten hun klanten nu al aan een meerprijs bepalen wanneer ze hun pakje ontvangen. Met veel succes.
Wie zijn pakje gratis wil krijgen, zal het in een afhaalpunt in de winkel moeten halen of er de hele dag thuis moeten op wachten, omdat webwinkels geen garantie zullen geven wanneer het zal arriveren. Voor goede service zul je betalen, slechtere service blijft gratis en zal fors minder populair worden. Als de inkt van mijn printer op is, wil ik zo snel mogelijk nieuwe inkt en betaal ik voor een levering aan huis. Maar op het nieuwe paar sokken dat ik online heb gekocht kan ik wel even wachten en daarom zal ik het in het weekend gratis halen in het afhaalpunt in mijn supermarkt.’
Luister het interview dat Radio 1 EenVandaag had met Walther Ploos van Amstel hier terug.