state region amsterdam

Luchtvrachtindustrie moet informatie delen en samenwerken

De luchtvrachtindustrie moet nauw samenwerken met regelgevers om de wereldhandel veilig, betrouwbaar en efficiënt te kunnen ondersteunen. Dat was de centrale boodschap van het TIACA Air Cargo Forum in Seoul. In het keynote panel zat onder meer Enno Osinga van Schiphol Cargo.

 

Tijdens de openingssessie riepen zowel TIACA zelf als de ICAO (International Civil Aviation Authority) en de WCO (World Customs Organization) daartoe op: “The industry is facing unprecedented challenges and unprecedented opportunities, we must face them together,” zei TIACA voorzitter Oliver Evans. “Collaboration is key. It is a long road, but it is an exciting one and one we can be proud of.”  

WCO Secretary General Kunio Mikuriya en ICAO Secretary General Raymond Benjamin onderstreepten het belang van luchtvracht: “Airtrade is an essential enabler of global connectivity, but we need to forge practical partnerships and solutions,” aldus Benjamin. Mikuriya zei onder meer: “Getting information at an early stage, preferably pre-loading, is vital to deciding what approach is needed to high-risk cargo.”

 

Drie Nederlanders in “Keynote Executive Panel”: verbetering in de luchtvrachtketen kan alleen op de grond gevonden worden

Aan het “Keynote Executive Panel”  dat na de openingssessie plaatsvond, namen maar liefst drie Nederlanders deel: Enno Osinga (Schiphol), Eric Vennekens (ASML) en Jos Nuijten (Descartes). Alledrie benadrukten dat de verbetering in de luchtvrachtketen alleen op de grond gevonden kan worden door betere samenwerking tussen alle schakels in de keten:

 

  • Enno Osinga refereerde aan de doelstelling van IATA om 48 uur van dd doorlooptijd af te halen. Luchthavens kunnen de daarvoor nodige samenwerking bevorderen en ondersteunen, en het businessmodel van de integrators als voorbeeld nemen. Volgens Osinga gaat het daarbij aan de ene kant om standaardisatie van de berichten die de overheden nodig hebben en anderzijds om de diensten van wereldwijde en lokale IT-platforms zoals Descartes en Cargonaut.
  • Eric Vennekens wees op het grote belang van snelheid, betrouwbaarheid en transparantie voor de verladers. Stilstand van de machines van ASML kost wel €20,= per seconde. Daarom heeft ASML de integrators nodig wanneer snelheid erg belangrijk is en “general cargo” voor flexibiliteit.  Dat is hun grote voordeel. Maar die moet dan wel betrouwbaar zijn.
  • Jos Nuijten wees op het grote belang van informatie-uitwisseling is het middel om die procesverbetering te bereiken. Juist daarom moeten we zo snel mogelijk alle papier uit de hele keten verwijderen en vervangen door digitale berichten. Daarbij  moet je de processen wel aanpassen aan de vele nieuwe technologische mogelijkheden.

 

De twee andere panelleden waren het daar in grote lijnen mee eens: Jaedong Eum (VP Cargo Marketing Korean Airlines) wees op de grote aandacht van zijn bedrijf voor eFreight. Essa Al-Saleh (CEO Agility Logistics) bevestigde dat goede samenwerking in de keten en met autoriteiten zoals de douane  noodzakelijk is, maar gaf meteen aan dat zoiets niet overal even gemakkelijk is. 
 

Enno nodigde alle aanwezigen uit om eens in Nederland en op het Schiphol paviljoen op de beurs te komen om kennis te nemen van de goede samenwerking in Air Cargo Netherlands en met de Douane in projecten zoals SmartGate. 

 

TSA-chef John S. Pistole: “More information needed for risk analysis”

In diverse workshops die tijdens de conferentie plaatsvonden, kwam de noodzaak om samen te werken en informatie te delen regelmatig terug. Ook TSA-chef John S. Pistole gaf aan dat hij dit ziet en erkent als de beste manier om de beveiliging van de luchtvaart en de veiligheid van luchtvracht te verbeteren, efficiënt te voldoen aan allerlei douaneregels en tegelijkertijd de logistieke processen te versnellen. 
 

Hoe nu verder?

De meest gegeven antwoorden op de vraag hoe nu verder:

  • Helderheid van de regelgevers over de informatiestandaarden, met een centrale rol voor ICAO en de WCO;
  • Betere connecties/interfaces tussen de systemen binnen en tussen overheden om op basis van dezelfde informatie risicoanalyses te kunnen doen;
  • Duidelijkheid over de negatieve gevolgen van de risicoanalyses zoals no-load beslissingen en opdrachten voor extra screening;
  • Aantrekkelijke voordelen voor marktpartijen en ketens die tijdig correcte en volledige informatie insturen, waarbij gedacht kan worden aan pre-clearance en ‘green lanes’.

De “Advance Cargo Information” projecten in de USA (ACAS), Canada (PACT) en de EU (PRECISE) hebben aangetoond dat dit allemaal mogelijk is. De aanwezigen uit de luchtvrachtindustrie waren vol lof over de wijze waarop de Amerikaanse overheid via samenwerking met de industrie zoekt naar de beste manier om dit allemaal te regelen, maar gaven ook aan dat er meer snelheid nodig is bij de implementatie. Tot duidelijk is welke voordelen met deelname aan deze programma’s te behalen zijn, blijven de meeste bedrijven terughoudend om hun processen en systemen aan te passen.

 

Bron: ACN

Geef een reactie