vaccinatiecentrum

Luchtvrachtsector: ‘Nu al nadenken over vervoer coronavaccins’

ACN wil zo snel mogelijk met de ministeries van Infrastructuur en VWS rond de tafel om te praten over het vervoer van miljoenen coronavaccins. Volgens Maarten van As, directeur van ACN, staat de luchtvrachtsector voor een enorme uitdaging: “We moeten gaan nadenken over capaciteit, maar ook over bijvoorbeeld beveiliging, want het coronavaccin zal in eerste instantie een schaars en gewild goed zijn. Het vraagt om een gecoördineerde strategie; nationaal en misschien zelfs op EU- of mondiaal niveau.”

Persbureau Bloomberg gooide vorige week de knuppel in het hoenderhok door te stellen dat de cargo freight-industrie niet klaar is voor het vervoer en daarmee de distributie van miljoenen coronavaccins. Er is simpelweg niet genoeg vrachtcapaciteit. De trend in het afgelopen decennium was dat cargo meer en meer in de belly van passagiersvliegtuigen vervoerd wordt. Maar vanwege de coronapandemie is die capaciteit sterk gedaald. Maarten van As: “De schatting is dat er mondiaal nog zo’n 3.000 full freighters vliegen. Die zitten bomvol terwijl vrachtvervoer in de belly, normaal goed voor zo’n 50% van de cargocapaciteit, door de corona-uitbraak nauwelijks een optie is.”

Pharma Gateway Amsterdam

Een medisch vaccin is bovendien een kwetsbaar goed. Er gelden strenge eisen voor het vervoer en de opslag van farmaceutische producten, onder meer qua temperatuur en verpakking. Schiphol als centrum van Pharma Gateway Amsterdam heeft op dat gebied wel iets te bieden. Van As: “Op Schiphol is een stevige community die IATA CEIV Pharma-gecertificeerd is. Ook zijn er op in Amsterdam en Maastricht forse koelfaciliteiten. Maar die zijn niet onuitputtelijk. We moeten dan misschien zelfs gaan nadenken over opslaan in IJmuiden of in de haven van Rotterdam.”

Coronavaccin verwacht in piekperiodes luchtvracht

Een ander punt is de onzekerheid qua omvang en tijdstip: “Er is nog geen vaccin, maar wanneer wel?!”, vraagt de hele wereld en dus ook de supply chain zich af. Als er eenmaal een coronavaccin is, dan zal die met miljoenen tegelijk vervoerd moeten worden. Maar die omvang staat evenmin als het tijdstip nog niet vast. Vragen specifiek voor Nederland zijn of we een ontvangende partij worden, een schakel in de Europese of mondiale distributie of misschien zelfs producent van een vaccin. Het is moeilijk plannen rond een product dat nog volop in ontwikkeling is. “De meest optimistische prognoses zijn dat er vanaf Q4 of Q1 in 2021 een vaccin gedistribueerd kan worden. Maar in die kwartalen vallen juist de piekperiodes voor de luchtvracht vanwege Kerstmis, Nieuwjaar en het Chinees Nieuwjaar.”

Waterdichte beveiliging nodig

Ook de beveiliging wordt volgens de ACN-directeur een issue. “Een coronavaccin wordt zeker in de eerste periode waardevol en gewild. Daar gaan allerlei foute partijen op jagen en er zullen vervalsingen op de markt komen. De logistieke keten moet extreem efficiënt en volledig waterdicht zijn.” Volgens ACN is het nu de tijd om een actieplan te ontwikkelen, samen met de eigen leden, evofenedex en FENEX/TLN en vooral, met de ministeries van IenW en VWS. Van As: “Dat actieplan moet er komen op basis van scenario’s. Welke scenario’s zijn er en wat kunnen en moeten we doen om goed voorbereid te zijn. En we gaan liever vandaag dan morgen rond de tafel.”

Foto: Pixabay/Vesna Harni.