Minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat heeft de local rule voor Amsterdam Airport – of Schiphol Local Rule 2 – goedgekeurd. De local rule zorgt voor een betere bescherming van de luchtvrachtsector op Schiphol.
De local rule regelt dat de niet-gevlogen slots in een seizoen, door bijvoorbeeld slecht weer of operationele redenen, opnieuw worden uitgegeven en dat 25 procent van deze slots specifiek beschikbaar is voor vrachtvliegtuigen. Daarnaast krijgen luchtvaartmaatschappijen dankzij Local Rule 2 ruimere mogelijkheden om hun schema’s aan te passen zonder daarmee historische rechten op slots te verliezen.
De nieuwe regels betekenen goed nieuws voor de luchtvrachtsector. Er komen door de local rule extra slots beschikbaar, maar het is vooral ook een belangrijk signaal dat de minister het belang van luchtvracht voor de Nederlandse economie (h)erkent.
Local rule 2 haalt luchtvracht uit verdrukking
Vrachtvluchten zitten sinds de zomer van 2017 in de verdrukking toen de luchthaven het maximum van 500.000 vliegbewegingen naderde. Hierdoor trad er striktere regelgeving in werking die het voor vrachtvervoerders moeilijker maakten om historische rechten op slots te behouden. Het gevolg hiervan was dat vrachtvluchten noodgedwongen werden verplaatst naar het buitenland en de totale hoeveelheid afgehandelde vrachtvluchten op Schiphol gestaag daalde.
Evaluatie najaar 2020
De local rule treedt per 31 augustus 2019 in werking en zal na een jaar worden geëvalueerd. Bij de ontwikkeling van de Luchtvaartnota 2020 – 2050 zal Air Cargo Netherlands het belang van de luchtvracht blijven benadrukken en zoeken naar manieren om de positie van vrachtvluchten in dit beleid te verankeren.