In juni 2017 legden Russische hackers met de malware NotPetya wereldwijd de computersystemen van bedrijven plat. Eén van die bedrijven was het Deense A.P. Møller Maersk, de globale speler in scheepvaart en logistiek van wie geen buitenstaander dacht dat die de it-systemen niet op orde zou hebben. De gevolgen waren nauwelijks te overzien. Alleen al in de Rotterdamse haven lagen de APM Terminals van Maersk dagenlang stil. Schade: honderden miljoenen euro’s. De hack was een wake-up call over de kwetsbaarheid van it-systemen voor cyberaanvallen. Maar hoe staat het daar nu mee in het bedrijfsleven? ACN, TNO, Cargonaut en partners willen inzicht krijgen in de it-security van logistieke bedrijven. Ze zoeken daarom bedrijven die willen meewerken aan een zogenoemde ethische hack.
De ethische hack krijgt de vorm van een gesimuleerde cyberaanval. Daarvoor wordt een tool ontwikkeld die onderzoekt welke systemen door malware, zoals bijvoorbeeld het WannaCry virus, aangetast kunnen worden. Deze tool wordt op het interne netwerk uitgevoerd. Vanzelfsprekend zal de tool geen daadwerkelijke schade toebrengen en worden de systemen van de deelnemers niet aangetast. Ben Radstaak van ACN kan de noodzaak van het onderzoek niet genoeg onderstrepen: “Wij vinden cyber security erg belangrijk voor de continuïteit van bedrijven en het transport, maar zeker ook omdat er in de luchtvracht steeds meer informatie over de zendingen digitaal gedeeld wordt tussen alle schakels in de keten en met de overheid. Denk daarbij aan de aard en de waarde van de goederen, de condities, de security status etc.” Radstaak roept bedrijven dan ook dringend op om mee te werken of contact op te nemen met vragen over het onderzoek.
Meer informatie over de ethische hack
Meer weten over de opzet, kosten en doel van het onderzoek naar cyber security in de logistiek. Lees de uitgebreide FAQ.