smart grid binnenvaart

Onderzoek naar smart grid voor energievoorziening binnenvaart

De Innovation Council van Nederland Maritiem Land (NML) investeert dit jaar in een haalbaarheidsonderzoek naar een modulaire smart grid voor de binnenvaart. De onderzoekers hopen een slim energiemanagementsysteem te ontwikkelen dat “energiestromen aan boord kan voorspellen (AI) en balanceren (peak shaving)”. Ook een onderzoek naar digitalisering van maritieme emmissierapportages en monitorsplan is een van de vijf zogeheten Maritieme Innovatie Impuls Projecten (MIIP) dit dit jaar financiële ondersteuning krijgen.

Tekst: Anke Hoets.

Het haalbaarheidsonderzoek naar de modulaire smart grid voor de binnenvaart wordt gedaan door het bedrijf MarTronics en softwareprogrammeur GRID. De onderzoekers schrijven over hun plannen: “Wij willen onderzoeken of we van een binnenvaartschip een smart grid kunnen maken. Dus een varend energienet waar slimme meet- en regelsystemen verbonden zijn om het aanbod van de verschillende energiebronnen af te stemmen op de vraag. Is het mogelijk een slim energiesysteem te ontwikkelen waarbij zonnepanelen, elektrische aandrijving, waterpompen, elektronica en opslagsystemen een connectie hebben/communiceren met elkaar? Middels energiemanagement software (EMS) kunnen we dan de zelf opgewekte stroom intelligent verdelen, omdat de schipper zelf over alle data aan boord beschikt.” In hun aanvraag voor de projectbijdrage werken de twee bedrijven hun doelstellingen en haalbaarheidsvragen concreet uit.

Over de MIIP

De Maritieme Innovatie Impuls Projecten worden gesubsidieerd door het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK). Doel is om het maritieme bedrijfsleven te ondersteunen bij het ontwikkelen van nieuwe kennis en/of producten. De MIIP zijn bedoeld om maritieme innovaties een financiële impuls te geven door het cofinancieren van een eerste haalbaarheidsonderzoek en om samenwerking binnen de maritieme sector te bevorderen. Het tweede project dat een bijdrage ontvangt, is van Aplica Maritiem. Dat heeft als doel “de maritieme sector te voorzien van een geavanceerd en efficiënt systeem voor het rapporteren van emissies en het opstellen van monitoringsplannen, in overeenstemming met de Europese Unie Emissiehandelssysteem (EU ETS) richtlijnen”.

Voorwaarden deelname aan MIIP

De MIIP wordt jaarlijks georganiseerd. Projectvoorstellen moeten aansluiten aan bij één van de maritieme speerpunten: towards zero emissions, blue growth, digital & autonomous shipping of safety & security. De projecten worden beoordeeld naar de beoogde bijdrage aan realisatie van die doelstellingen. Er moet ook rekening gehouden worden met het toekomstperspectief, mogelijk vervolgtraject gecombineerd met de kwaliteit en breedte van het samenwerkingsverband. Elke maritieme partij mag een projectvoorstel indienen, ongeacht of zij is aangesloten bij de NML Innovation Council. De subsidie is maximaal €32.000 euro per project.