Eind 2022 heeft TLN aan de Reputatiegroep in Utrecht gevraagd vier onderzoeken te doen om op deze vragen een onderbouwd antwoord te krijgen. Kort geleden zijn de resultaten gepresenteerd, aangevuld met adviezen. Hieronder een samenvatting van de belangrijkste bevindingen. De conclusies zijn betrokken bij de opzet en invulling van de driejarige imagocampagne die in augustus 2023 van start is gegaan: ‘Het lukt alleen met logistiek’.
Bron: TLN.
De sector transport en logistiek krijgt van het Nederlands publiek een 7,3 als gemiddeld rapportcijfer. Bijna negentig procent van de ondervraagden vindt de sector belangrijk voor de Nederlandse economie en heeft geen bezwaar als de bedrijfstak verder groeit. De economische waarde wordt beoordeeld met een 8,0. Daar staan twee keer een 6,6 tegenover op de onderwerpen duurzaamheid en werkomgeving. Dat laatste is punt van aandacht, concludeert de Reputatiegroep. Slechts een op de drie Nederlanders zou bij de keuze voor een baan de transport en logistiek meenemen in de overwegingen.
Volgens de resultaten van het onderzoek, doen bedrijven er goed aan om:
- meer aandacht te geven aan verduurzaming, zoals schonere brandstoffen;
- in te zetten op veilig rijgedrag op de weg en toe te zien op rij- en parkeergedrag;
- arbeidsvoorwaarden en -omstandigheden te verbeteren;
- extra aandacht te besteden aan betere en betrouwbare service;
- bij te dragen aan vermindering van files door efficiëntere planning en samenwerking.
TLN-imagocampagne: ‘Het lukt alleen met logistiek’
Uit de antwoorden blijkt onder meer dat het algemeen publiek bij transport en logistiek vooral denkt aan het wegvervoer. Eén van de doelen van de imagocampagne is meer duidelijkheid geven over de breedte van de sector. De Reputatiegroep heeft het imago vergeleken met dat van andere sectoren. Transport en logistiek scoort wat lager dan de technieksector, maar wat hoger dan de bouw, chemie en energie. Zeventig procent van de ondervraagden is positief over transport en logistiek, zes procent negatief en een kwart heeft een neutrale houding. Om de sector aantrekkelijker te maken om in te werken, noemt bijna 40 procent van het publiek het verbeteren van de arbeidsvoorwaarden.
Verladers zetten betrouwbaarheid bovenaan
TLN deed in het onderzoek ook een peiling naar de wensen ten aanzien van de eigen rol onder stakeholders en leden. Lees de resultaten hier. De Reputatiegroep deed een vierde onderzoek onder verladers, leden van evofenedex. De groep was te klein om representatief voor deze bedrijfstak te zijn, maar de antwoorden zijn niettemin interessant. De ondervraagde bedrijven zijn tevreden over transport- en logistieke bedrijven, goed voor een rapportcijfer van 8,1. Hier staan onvoldoendes tegenover op thema’s als duurzaamheid, samenwerking en digitale veiligheid. Ketensamenwerking scoort een zesje. Op deze vlakken mag er wel een tandje bij, is de algemene conclusie. Ook is de sector niet erg aantrekkelijk om in te werken. Gevraagd naar het belangrijkste criterium om een vervoerder te selecteren, staat betrouwbaarheid op één, gevolgd door prijs en kwaliteit.
Meer informatie en de toolkit special voor TLN-leden vind je hier.