De provincie Limburg – eigenaar van Maastricht Aachen Airport (MAA) – overweegt de banden aan te halen met Amsterdam Airport Schiphol. De provincie wil graag dat MAA en Schiphol deel gaan uitmaken van een netwerk van vliegvelden dat als doel heeft vracht binnen de landsgrenzen te houden. Door de slotproblematiek is de laatste jaren veel vracht weggelekt uit Amsterdam, vooral naar buitenlandse luchthavens als Luik en Frankfurt. Qatar Airways komt daar nu van terug en verplaatst activiteiten terug naar Amsterdam en Maastricht. Twee bedrijven anticiperen op de groei van air cargo in Maastricht: D.J. Middelkoop & Zn Nieuw Vennep en Maastricht Logistics Services (MLS). Samen bieden ze sinds 2018 een one stop shop voor verladers op Maastricht Airport voor de afhandeling en het vervoer van import- en exportgoederen.
Bron: ACN.nl
“We merken steeds vaker dat er vrachtcapaciteit nodig is. Daarom willen we gas gaan geven. Ook willen we de ruimte pakken die ontstaat bij een eventuele samenwerking tussen Amsterdam en het Zuiden.” Aan het woord is Rob Middelkoop van het gelijknamige bedrijf dat hij met zijn broer en zwager runt. De transporteur werkt vanuit Nieuw Vennep, op een steenworp afstand van Schiphol Airport en langs de uitvalswegen A44 en A4. Het bedrijf bestond begin april 88 jaar. We spreken Rob Middelkoop en Arjan Hage van MLS terwijl Nederland in de ban is van de coronacrisis. Full freighters staan dankzij de pandemie vol op de kaart, mede dankzij het vervoer van medicijnen, medische hulpmiddelen en andere cruciale goederen.
Strategisch partnerschap cargoafhandeling Maastricht
Hage en Middelkoop vertellen enthousiast hoe ze binnen een strategisch partnerschap een succesvolle business case hebben ontwikkeld voor de afhandeling en distributie van vracht in Maastricht en het Belgische Luik. Hage: “Door de slotproblematiek op Schiphol ging er over de hele linie iets verschuiven. Er is sindsdien een niche ontstaan van pure vrachtcarriers die zich concentreert in de hoek Luxemburg, Luik. Frankfurt en Maastricht. Daar zit toekomst in. Wat in Amsterdam niet mag, kan hier wel. Bovendien zijn we een neutrale partij.”
Hage is afkomstig uit de expeditie- en forwardingwereld. Hij startte MLS eind 2017 met twee partners na vragen uit de markt. “Opdrachtgevers zagen dat wij problemen kunnen oplossen. Onze ligging op tien minuten rijden van Maastricht en drie kwartier van Luik is een geografisch voordeel, maar levert ook een kennisvoordeel op. Luik is bijvoorbeeld douanetechnisch voor Nederlanders ingewikkeld. We zien inmiddels dat kleine expediteurs uit Amsterdam ons steeds vaker vinden.”
Flexibiliteit in de tweede lijn
MLS heeft een TAPA A-gecertificeerd warehouse van 7000 m2. In de omgeving van Maastricht is het de enige afhandelaar in tweede linie, iets wat in de markt niet breed bekend is. Er zit op MAA wel een eerstelijns afhandelaar. Die zien de heren niet als concurrent. Hun diensten zijn complementair. Hage: “Pallets verschuiven in een loods kan iedereen. Wij bieden meer finesse én een totaalpakket en één aanspreekpunt.” Middelkoop vult aan: “De tweedelijn is veel flexibeler en biedt maatwerk.” Expediteurs en luchtvaartmaatschappijen kunnen bij de partners terecht voor ULD- en DG-handling, het screenen van goederen en het sorteren naar artikelniveau en palleteren van import- en exportvracht. “We handelen alle soorten vracht af. We hebben alleen (nog) geen koelfaciliteiten,” aldus Hage.
“Pallets verschuiven in een loods kan iedereen. Je moet kijken naar het totaalpakket”
Middelkoop bracht in het partnerschap een uitgebreid netwerk op Schiphol en in de Benelux in, naast ervaring en transportmiddelen. Negentig procent van zijn activiteiten bestaat uit luchtvracht; general cargo, high value goederen en sinds kort ook de groeisector pharma. Dagelijks zijn zeventig trucks onderweg op honderd routes. Middelkoop neemt nu het vervoer van cargo tussen Luik en Maastricht enerzijds en Schiphol anderzijds voor zijn rekening. Ook verzorgt het de directe distributie van vracht in Zuid-Nederland en in postcodegebieden rond Nieuw Vennep. “We waren in het verleden al actief in Limburg en hadden daar zelfs nog chauffeurs zitten. Maar de basis ontbrak. We hebben nu een lokale standplaats bij MLS”, legt Rob Middelkoop uit. “Op de verbinding rijdt een tiental trucks en op beide eindpunten staan LZV-trucks gestationeerd. Daarmee kunnen we eenvoudig snel opschalen.”
Succes samenwerking door gedeelde visie
De bedrijven MLS en Middelkoop kenden elkaar niet voor 2018. Persoonlijke contacten gaven een zetje aan de samenwerking. Die blijkt een succes. De partners vullen elkaar goed aan en er is een klik. Middelkoop: “Het is belangrijk dat je een visie deelt. Wij zijn allebei lokale bedrijven met een no-nonsensecultuur. Als je onderdeel bent van een groot internationaal netwerk, dan ben je al snel gebonden aan regels en kun je niet makkelijk je eigen plan trekken. Bij ons ligt de beslissingsbevoegdheid dichtbij huis. Dat betekent dat we snel kunnen schakelen.”
“Versterk elkaar en lig elkaar niet dwars”
De full freighters hebben de wind in de zeilen door de coronacrisis, maar blijft dat ook zo?! Rob Middelkoop is ervan overtuigd dat samenwerking een must wordt voor de sector. Er komt een nieuw tijdperk aan, waarschuwt hij. “Tot voor Pasen hadden we te maken met topdrukte, dat is inmiddels ingezakt. Vooral projectmatig is het minder. Uiteindelijk komt zo’n dip altijd wel weer goed, maar het komt niet vanzelf. Ik verwacht dat we alles uit de kast moeten gaan trekken.”
Sector air cargo in de revisie, ook politiek gezien
De transportondernemer adviseert de sector om de eigen organisatie onder de loep te nemen en alles opnieuw in te richten. Inventief zijn, is daarbij het devies. De samenwerking in Limburg ziet hij als een voorbeeld hoe je succes krijgt door buiten je comfort zone te stappen. “MLS had de loods die wij niet hadden, wij het transport dat zij niet hadden. Nu is Middelkoop ook actief in Maastricht en Luik waar steeds meer vracht binnenkomt.” Hij ziet nog te vaak dat bedrijven elkaar niet opzoeken en voor het eigen belang gaan. “Ik word zelden proactief benaderd met de vraag ‘Zullen we eens kijken hoe we de goederenstroom beter kunnen organiseren?’. Terwijl daar echt een win-win zit in efficiencyverbetering.”
Ook op hoger niveau moet de krachten gebundeld worden. Het kan niet zo zijn dat vracht weglekt door politieke beslissingen, vindt Middelkoop. Branchevereniging ACN kan daarin volgens hem een rol spelen met een stevige lobby in Den Haag. “We moeten luchthavens als Maastricht en Schiphol gaan zien als één netwerk die de Nederlandse economie ondersteunt. Versterk elkaar en lig elkaar niet dwars. De verbindingen en de faciliteiten eromheen doen wij wel, als de cargo maar naar Nederland komt.