arbeidsmarkt haven

Patrouilleboten haven Amsterdam varen op plantaardige olie

Partijen in de Amsterdamse haven willen graag de CO2-uitstoot terugdringen. Daarom zet Port of Amsterdam voor zijn patrouillevaartuigen nu volledig plantaardige olie (HVO – Hydrotreated Vegetable Oil) in. Hiermee halveert de uitstoot van deze ‘werkpaarden’.

Bron: Portofamsterdam.com.

35 dagen per jaar en 24 uur per dag bieden de vaartuigen verkeersbegeleiding en surveilleren zij in onze havens. Sinds kort zijn deze vaartuigen overgestapt van HVO50 op HVO100, oftewel 100% HVO. Dat wil zeggen dat we van een 50% plantaardige brandstof zijn overgestapt op een 100% plantaardige.

Daling van 500 ton CO2 per jaar

HVO100 is een 100% synthetische diesel, gemaakt van plantaardige restproducten en dus zonder fossiele oorsprong. Hiermee neemt de carbon footprint van onze organisatie af met ruim 500 ton CO2 per jaar. Dit is een enorme stap in de goede richting van ons doel om als organisatie in 2030 klimaatneutraal te zijn.

Omdat de voortstuwing van de vaartuigen 100% betrouwbaar moet zijn, en zij met calamiteiten snel moeten kunnen handelen, is vorig jaar advies ingewonnen bij de motorfabrikanten over het overschakelen op HVO100. Daarnaast is er enige tijd proefgevaren op de nieuwe brandstof. De conclusie: overstappen is geen probleem. Hooguit moeten de brandstoffilters iets vaker worden vervangen.

Duurder

HVO is wel zo’n 30% duurder dan HVO50. Daarnaast is er op termijn onvoldoende plantaardige restproducten voorhanden om alle fossiele diesel te kunnen vervangen door HVO. Ook komt er bij de productie van HVO nog wel CO2 vrij. Daarom zien we het gebruik van HVO als een tussenstap en gaan daarom bij de vervanging van de patrouillevaartuigen onderzoek doen naar alternatieve voortstuwingssystemen.