Bij de Nationale Distributiedag (NDD) benadrukte commissaris van de Koning van Noord-Holland Arthur van Dijk dat bedrijven in de logistiek moeten pionieren. “Maak haast als je tijd hebt, want je hebt geen tijd als je haast hebt.” Als oud-voorzitter van TLN en medegrondlegger van Amsterdam Logistics kent hij de logistiek goed. De sector is volgens hem expert in ketenoptimalisatie. “Maar denk ook aan wat er aan zit te komen, zoals artificial intelligence. Het is een van de zaken die bij me opkomt als je het hebt over de voortrekkersrol van Transport en Logistiek”, adviseerde Van Dijk. Dit pionieren gebeurt al volop.
Tekst: Anke Hoets.
Tijdens de NDD brachten deelnemers bezoeken aan logistieke locaties in de Metropoolregio Amsterdam. Zo ging een groep naar Schiphol Trade Park (STP) langs de A4 en daarna naar Locus Robotics dat robots levert voor warehouses. Er wordt volop gepionierd. Dat gebeurt onder meer om internationale bedrijven aan te trekken, vertelt Daniël Laurens van Amsterdam Airport Area (AAA) en SADC dat onder andere Schiphol Trade Park ontwikkelt. “AAA probeert op een slimme manier waarde toe te voegen aan de logistiek en wil zo het ecosysteem van de Metropoolregio Amsterdam te versterken.”
Tekst loopt door onder de visual van Schiphol Trade Park
Dat is een absolute noodzaak, vervolgt hij. “We hebben te maken met schaarste en moeten zorgvuldig omgaan met de middelen die we hebben.” Automatisering en robotisering zijn daar het gevolg van, vervolgt Laurens. “AAA is namens het Invest in Holland-netwerk in de lead als het gaat om bedrijven in de logistieke robotics-sector naar Nederland te halen.”
Schiphol Trade Park
Vanuit de nieuwe realiteit van schaarste ontwikkelde Schiphol Trade Park als eerste bedrijventerrein in Nederland een virtueel stroomnet om de problemen met netcongestie op te lossen. En onlangs kreeg het park het hoogste BREAAM-duurzaamheidskeurmerk. Nu loopt er op STP een pilot met een zelfrijdend voertuig voor personenvervoer. Het is de eerste pilot in de openbare ruimte, vertelt Olav Steffers van AAA. “De auto rijdt al op Schiphol, maar dat gebeurt binnen de hekken, op eigen terrein. De normale bus die nu rijdt tussen de bedrijven op het STP, willen we op termijn vervangen door een schone, autonome.”
Steffers verwacht dat de pilot een paar maanden zal duren. “Omdat het in de openbare ruimte gebeurt, moeten we veel zaken uitzoeken. We hebben bijvoorbeeld met de RDW (Rijksdienst Wegverkeer) te maken. Die moet onze plannen goedkeuren. Daarnaast spelen er praktische en juridische vragen zoals wie er verantwoordelijk is als er een ongeluk gebeurt.”
Locus Robotics
Het tweede bedrijf dat bezocht werd tijdens de Nationale Distributiedag is het van oorsprong Amerikaanse Locus Robotics. Het bedrijf heeft van automatiseren zijn business gemaakt. Het bedient vanuit Amsterdam heel Europa met geautomatiseerde arbeidskrachten, ofwel robots. Daniël Laurens: “Je kunt er belangrijke voordelen uit halen en personeel uitsparen.” Of personeelstekorten opvangen bij krapte op de arbeidsmarkt en bij seizoenspieken. Locus Robotics werkt volgens het concept ‘robots as a service’ waarmee iedere onderneming snel kan op- en afschalen. “Als het bijvoorbeeld druk is met kerst, dan huur je tien extra robots in.”
Tekst loopt door onder video van Locus Robotics
De Locus-robots kunnen veel. Ze kunnen bijvoorbeeld in alle hoeken van grote magazijnen spullen ophalen bij verschillende medewerkers en brengt ze naar de centrale plek waar de spullen voor verzending worden klaargemaakt. “Ze rijden kriskras door het warehouse, weten precies waar ze heen moeten en waar wat ligt en de medewerkers hoeven minder kilometers af te leggen in het magazijn”, legt Laurens enthousiast uit. Ze kunnen daarnaast in verschillende talen worden geprogrammeerd en wisselen van taal afhankelijk van welke medewerker de robot bedient. Zo kunnen alle medewerkers ermee werken. “Het is een laagdrempelige manier om kennis te maken met robots en met automatiseren en robotiseren.”
Nationale Distributiedag 2024
Het thema van de Nationale Distributiedag op 13 november 2024 was ‘Circulariteit: logistieke oplossingen voor een duurzame toekomst’. De dag bestond naast een plenair programma uit de bedrijfsbezoeken in de Metropoolregio Amsterdam. Een regio waar, zoals wethouder Marja Ruigrok van Haarlemmermeer het stelde, “een tekort is aan bijna alles” en hergebruik van materialen en middelen steeds belangrijker wordt.
Het bedrijf Fairphone uit Amsterdam heeft daar een businessmodel van gemaakt: Fairphone maakt modulaire smartphones die op onderdelen kunnen worden gerepareerd en zo langer meegaan. Het heeft daarnaast een take back-programma dat het voor klanten aantrekkelijk maakt om kapotte onderdelen terug te sturen naar het bedrijf. En aan de voorkant denkt Fairphone al na over hergebruik als een smartphone wordt afgedankt. Een oude smartphone wordt dan bijvoorbeeld een modem.
NDL-voorzitter Annemarie Jorritsma vatte het toenemend belang van de logistiek voor deze circulaire wereld samen: “De supply chain wordt steeds meer een supply circle.” Een cirkel waarin de sector ook recyclebare goederen rondrijdt. Returnista, ook uit Amsterdam, ontwikkelde een succesvolle methode om retourprocessen in de retail te stroomlijnen en het aantal retouren terug te dringen. Oprichter Olivier Muller is eerlijk, hij wil geld verdienen en kosten minimaliseren, en zijn klanten ook. Maar het circulaire aspect is een hele mooi bijvangst: “Circulair is duidelijk ook een verdienmodel, dus maak het de moeite waard”, zegt Muller.