laadonderzoek 2024

Waar kan ik publiek laden met mijn e-truck? Zoek het op in de Clean Energy Hubs locatietool

Sinds de eerste elektrische trucks op de Nederlandse wegen zijn verschenen, is de vraag naar informatie over laadmogelijkheden toegenomen. De meeste van deze e-trucks maakten gebruik van laadpalen op het depot, waardoor er tot recent geen publieke stations beschikbaar waren. NAL, Rijkswaterstaat en RVO maken samen met Eco-Movement steeds meer publieke laadmogelijkheden inzichtelijk. Bijvoorbeeld met de Clean Energy Hubs online locatietool.

Bron: NAL.

Nu de nieuwe generatie e-trucks langere afstanden kunnen rijden wordt het steeds aantrekkelijker om ook het regionaal en (inter)nationaal vervoer elektrisch te maken. Hierbij is het voor o.a. de betrouwbaarheid van de operatie erg wenselijk dat e-trucks ook onderweg bij kunnen laden. Steeds meer transporteurs vragen zich af waar dit mogelijk is. Na twee succesvolle subsidierondes voor de aanschaf van e-trucks (AanZET regeling) stijgt de urgentie van onderweg laden alleen maar meer.

Vroeger werd geïmproviseerd, zo kregen charge point operators regelmatig een belletje of ze langs mochten komen met een elektrische truck. Maar deze ad hoc-aanpak gaat veranderen!

De eerste publiek toegankelijk laadstations zijn ontwikkeld en de locatie van deze laadpleinen zijn inmiddels online beschikbaar gesteld in een kaart. Laadpalen databeheerder Eco-Movement heeft hier het voortouw in genomen. Zij hebben een inventarisatie gemaakt en deze als dataservice beschikbaar gesteld in o.a. de Clean Energy Hubs locatietool. Deze dataservice is in samenwerking met Rijkswaterstaat en de Rijksdienst Voor Ondernemend Nederland (RVO) ontwikkeld. Zo kan RVO voor de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) monitoren hoe de logistieke laadinfrastructuur zich ontwikkelt. Rijkswaterstaat maakt de laadlocaties voor e-trucks zichtbaar om overheden en het bedrijfsleven op de hoogte te stellen van bestaande ontwikkelingen rondom de uitrol van laadstations.

Screenshot van de Clean Energy Hubs locatietool (tekst loopt door onder afbeelding)

Uiteindelijk komt deze informatie ook beschikbaar in alle navigatie- en planningstools. Vanuit de NAL gaan we deze informatie zoveel mogelijk harmoniseren in Europa, zodat er ook internationaal meer duidelijkheid komt voor de chauffeurs van e-trucks. Daarnaast is het Dashboard bedrijventerreinen beschikbaar die vanuit prognoses laat zien waar de verwachte laadvraag van vracht- en bestelvoertuigen ontstaat.

Voor meer informatie

rwsduurzamemobiliteit.nl
(kaartlaag Laadstations -> Filter N2/N3 voor de verschillende trucktypen)

Actief meedenken: Mochten laadstations die geschikt zijn voor N3 of N3 voertuigen ontbreken of onjuist aangegeven zijn, stuur dan een bericht naar cleanenergyhubs@gelderland.nl. Via deze route zal de dataleverancier worden geïnformeerd. De kaart wordt maandelijks geactualiseerd.