regeerakkoord metropoolregio amsterdam

Schiphol loopt voorop, maar de concurrentie zit ons op de hielen

Eén van de doelstellingen van ACN is het verbeteren van de vrachtprocessen op Schiphol. Dat doen wij onder andere via onderzoek door studenten. Dit voorjaar hebben wij 3 HvA-studenten onder onze hoede. Zij doen onderzoek naar het optimaliseren en future proof maken van de luchtvrachtsector op Schiphol. Hierbij wordt geprobeerd antwoord te geven op vragen als: hoe kan de ruimte op Schiphol zo efficiënt mogelijk gebruikt worden? Op welke manier kan de keten de informatiestromen verbeteren? Als onderdeel van het onderzoek is er een rondtrip gemaakt langs buurtluchthavens om te kijken wat de ontwikkelingen daar zijn. Conclusie: we lopen voorop op Schiphol, maar de concurrentie staat niet stil en zit ons op de hielen.

 

Voordat ik u alles over deze trip vertel, zal ik mij even aan u voorstellen; mijn naam is Thierry Huizing en sinds 1 maart ben ik als projectmanager gestart bij ACN. Ik zal nauw betrokken zijn bij mooie projecten zoals eLink en de Milkrun. Daarnaast fungeer ik als aanspreekpunt voor DGVS, andere douanezaken en de sector expediteurs.

 

Brussel gaat in de cloud

Brussel is op dit moment bezig met het opzetten van een IT-platform voor alle luchtvrachtpartijen. Hierbij wordt uitgegaan van een systeem in de cloud waarop iedere deelnemer kan aansluiten en zijn gegevens kan delen. Elk deelnemend bedrijf kan eigen apps bouwen om de benodigde informatie uit de cloud te halen. Het systeem staat nog in de kinderschoenen, er wordt op dit moment een start gemaakt door alle afhandelaars aan boord te krijgen. Het project straalt veel potentie uit en we zijn benieuwd naar de komende maanden!

 

Daarnaast is Brussel druk bezig om haar ambitie, de pharma hub van Europa worden, te realiseren. Dit gebeurt onder meer door een gezamenlijke pharma loods en deel te nemen aan de benodigde pharma certificering van IATA.

 

Parijs heeft geen ruimtetekort

Vanuit België stonden we in slechts 3,5 uur recht onder de Eiffeltoren. Op Charles de Gaulle hebben we een kijkje kunnen nemen in de G1XL loods van Air France. Indrukwekkend en vooral groot. Een oppervlakte van maar liefst 12 voetbalvelden en voor een groot deel geautomatiseerd. In Frankrijk speelt de problematiek rondom ruimtetekort minder, als er capaciteitsproblemen zijn wordt er rustig een loods bijgebouwd. Ook hier kijken ze naar optimalisatie van de doorvoertijden. Vooral andere airlines dan Air France zien hier kansen.

 

Frankfurt werkt aan Fair@Link

Onze Duitse oosterburen zitten ook niet stil. Vorig jaar hebben zij het Neutraal Cargo Transport Point geopend. Dit is een eerste linie afleverpunt waarbij zowel afhandelaars als expediteurs de ULD’s aan kunnen leveren. De grondafhandelaar zet deze vervolgens in het vliegtuig. Groot voordeel hierbij is dat de afhandelaar die niet eerste linie zit alsnog zijn ULD’s zelf kan aanleveren. Hierbij moet wel gezegd worden dat er op Frankfurt in principe geen afhandelaars met directe air side toegang zijn.

 

Ook op het gebied van IT zijn er ontwikkelingen in de vorm van Fair@Link. De Duitse luchthaven wil een gezamenlijk platform opzetten voor de documentatiestroom door de hele luchtvrachtketen. Hiermee is sinds kort gestart om vooral de planning rond het aan- en afleveren aan het neutrale cargopunt te optimaliseren (wachtrijreductie etc.). Uiteindelijk willen ze met deze basis het systeem verder uitbouwen en de ambitie die hier uitspreekt lijkt veel op het eLink-project op Schiphol.

 

Tot slot: we hebben nu nog een kleine voorsprong…

De luchthavens die tot de directe concurrent van Amsterdam gezien kunnen worden zijn druk bezig zich te ontwikkelen op verschillende gebieden. Over het algemeen wordt er met een bewonderende blik naar Schiphol gekeken over de manier hoe we hier samenwerken en projecten uitrollen. Als gevolg hiervan zijn er in zowel Brussel als Frankfurt initiatieven om organisaties zoals de ACN op te zetten.

 

Wij hebben op dit gebied nog een voorsprong. Juist omdat wij goed georganiseerd zijn, hebben wij de mogelijkheid om Schiphol als belangrijk knooppunt in de luchtvrachtwereld verder te ontwikkelen en voorop te blijven lopen. Ik ben er van overtuigd dat, als wij deze mogelijkheden niet tot het uiterste gaan benutten, zowel Frankfurt als Brussel qua ontwikkelingen en aantrekkelijkheid ons binnen niet al te lange tijd in zullen halen.

 

Auteur: Thierry Huizing, Projectmanager ACN