Onderzoekers ontwikkelen een strategische simulatietool en een dashboard voor de mainports in de Metropoolregio Amsterdam (MRA). In het model kan de impact van beleidskeuzes vooraf nauwgezet worden doorgerekend. Doel is om beleid te ontwikkelen op basis van ‘harde data’, zodat het beter aansluit op de praktijk en de mainports kan versterken. Naast bestuurders kunnen bedrijven gebruikmaken van de tool, bijvoorbeeld bij het maken van investeringskeuzes. Het Amsterdam Logistics Panel roept bedrijven op en rond Schiphol op om zich aan te sluiten. ‘Gezien de huidige geopolitieke spanningen heeft ons land meer dan ooit een sterke mainport nodig.’
Tekst: Anke Hoets. Hoofdfoto: P. Heeling via Pixabay.com

De strategische simulatietool en het dashboard worden ontwikkeld door Hogeschool van Amsterdam (HvA) en het Centrum voor Wiskunde & Informatica (CWI). René de Koning van OneLogistics maakt zich als lid van het Amsterdam Logistics Panel hard voor toekomstbestendige mainports die maatschappelijk relevant, duurzaam, innovatief, digitaal, internationaal en concurrerend zijn. Hij is een fanatiek pleitbezorger van de strategische simulatietool. De Koning haalde de logistiek van de F-35 Joint Strike Fighters naar ons land, een project waarin de BV Nederland een belangrijke rol speelt en waarmee veel banen gemoeid zijn. Mainport Schiphol heeft met zijn internationale netwerk in die operatie een vitale functie.
Mainportstrategie nodig
De Koning zou willen dat er meer waardering komt voor het ecosysteem Schiphol en voor de kansen, maar vooral de toegevoegde waarde van hoogwaardige luchtvracht. Onlangs waarschuwde hij in een brandbrief dat de gateway Schiphol zwaar onder druk staat en dat bedrijven dreigen te vertrekken uit Nederland of hun supply chain verleggen ‘met alle economische gevolgen van dien’. De ondernemer heeft de indruk dat veel besluiten over Schiphol uit de onderbuik komen. ‘Er ontbreekt een mainportstrategie en evenwicht in het debat. Er wordt beknibbeld op slots, maar niet gekeken naar schonere en stillere vliegtuigen of de gevolgen voor de supply chain.’

Oproep aan bedrijven: doe mee voor een minimale inzet en grote opbrengst
De simulatietool en het dashboard van goederenstromen moeten dit proces omkeren, zegt Dick van Damme van de HvA. Hij bereidt een subsidieaanvraag voor bij TKI Logistiek om de tool uit te ontwikkelen. Die aanvraag is kansrijker en de tool wordt waarheidsgetrouw als voldoende bedrijven meewerken, in uren of met een bijdrage. Van Damme: ‘Ons uitgangspunt is gemiddeld twee uur per week. Het kan daarbij gaan om het volgen van een workshop, soms een vergadering of meewerken aan interviews.’ Wat heeft een bedrijf aan medewerking? ‘Dat het geen speelbal wordt van beleidsmakers en eigen keuzes beter kan onderbouwen. Het model is uniek, omdat ook factoren als duurzaamheid en leefbaarheid meewegen (zie onder). Het helpt de discussie over transport en logistiek zuiver te houden.’
Urgentie is groot
René de Koning vult aan: ‘De tool kan niet zonder een brede input van bedrijven en ik vraag met klem aan ondernemers om zich aan te sluiten. Airlines, afhandelaren, freight forwarders, truckers, de douane en bijvoorbeeld milieuorganisaties.’ We profiteren allemaal van realistisch beleid dat gebaseerd is op een breed gedragen visie.’ De situatie is urgent, benadrukt hij. ‘Voor Schiphol is het niet 5 voor 12, maar 1 over 12. Laten we de luchthaven nu down the drain gaan, dan verdwijnen er veel mooie bedrijven en banen. En in de huidige geopolitieke situatie is een goed werkende mainport belangrijker dan ooit.’

De strategische simulatietool in het kort
Met de simulatietool van HvA en CWI kunnen scenario’s worden opgesteld met verschillende uitkomsten. Dat gebeurt nu voor 5 pilaren:
- Duurzaamheid/milieu en energiegebruik.
- Economie & investeringsklimaat.
- Bereikbaarheid & mobiliteit.
- Welvaart & welzijn.
- Strategische positie & autonomie.
Door aan knoppen te draaien wordt het mogelijk om vooraf scherpe, datagedreven beleidskeuzes te maken, die feitelijk te onderbouwen en achteraf op effectiviteit te toetsen. ‘Het is een dynamisch model, waarin parameters en kpi’s kunnen wijzigen, mede op basis van feedback van ondernemers’, aldus Van Damme. Omdat het model opschaalbaar is, kan het later ook worden toegepast in de haven van Amsterdam en Greenport Aalsmeer.
Meer weten?
Wilt u meer weten over de strategische simulatietool en/of meewerken. Neem dan contact op via e-mail via content@amsterdamlogistics.nl.